Doktor berdiri di luar pagar luah rindu anak, sepupu mengaku ‘em0si’ – “Semua nak duduk di rumah, tapi mereka tak mampu” – Viral

SEIRING dengan peningkatan k3s w4bak C0vid-19 yang dicatatkan hari demi hari di negara ini, pastinya petugas perubatan dan kesihatan tidak menang tangan mer4wat pes4kit di h0spital.

Pengorbanan mereka yang digelar sebagai ‘fronliners’ ini sememangnya tidak terbalas kerana sanggup mempertaruhkan ny4wa sendiri meskipun berdepan dengan risiko besar untuk turut dij4ngkiti w4bak yang kini sudah meng0rbankan 20 individu itu.

Di kala orang lain sedang memperuntukkan masa bersama keluarga di rumah sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, berlainan pula dengan nasib golongan ini yang boleh dikatakan tidak dapat meluangkan masa bersama dengan keluarga tersayang kerana tugas.

Bukan itu sahaja, mereka juga perlu mengelakkan diri daripada bersentuhan dengan orang yang tersayang kerana dikhuatiri berisiko dij4ngkiti gara-gara terdedah dengan virvs sewaktu mer4wat pes4kit.

Baru-baru ini tular sekeping gambar memaparkan bagaimana seorang bapa yang hanya mampu menjenguk anak-anaknya dari kejauhan untuk melepaskan rindu.

“Dia juga punya keluarga. Punya anak-anak yang rindukan dia. Khidmatnya diperlukan semasa negara dalam keadaan masih dibelenggu w4bak C0vid-19.

“Begini cara dia berjumpa anak-anak. Dari jarak jauh. Aku pun seorang ayah. Aku terkesan bila tengok gambar ni,” demikian sebahagian nukilan yang ditulis bersama sekeping gambar yang turut dimuat naik dalam perkongsian tersebut.

Nukilan Ahmad Effendy Zailanudin yang membuatkan netizen tersentuh hati.

Menerusi perkongsian pelayar bernama Ahmad Effendy Zailanudin di Facebook, lelaki tersebut merupakan sepupunya dan bertugas sebagai seorang doktor.

Ketika dihubungi mStar, Ahmad Effendy berkata perkongsian tersebut bagi memberi kesedaran kepada orang ramai agar setiap individu bertanggungjawab dan perlu memainkan peranan penting dalam usaha untuk membendung penul4ran w4bak C0vid-19.

“Banyak juga berita yang tak seronok kita dengar di media sosial, antaranya ada petugas yang melayan p4tient yang datang dengan kasar, tak mesra dan lain-lain. Tapi kita kena faham dan letakkan diri kita di tempat mereka.

“Berapa ramai orang yang datang h0spital untuk k3s ni? Belum lagi masuk k3s-k3s selain C0vid-19. Jadi petugas-petugas ni berdepan dengan em0si, ment4l yang penat, fizikal yang terpaksa tahan walaupun mereka dah tak mampu nak buat.

“Jadi apa yang kita boleh buat, kita ikut saranan seperti yang dah dikeluarkan. Ini cara supaya kita pun boleh bantu mereka,” ujarnya.

Saya pasti petugas-petugas semua kalau boleh nak duduk di rumah, tapi mereka tak mampu sebab panggilan tugas. Tapi kita ni, hanya disuruh duduk rumah. Benda simple.
AHMAD EFFENDY ZAILANUDIN

SEPUPU

Menurut lelaki ini, sepupunya bertugas di sebuah h0spital di Selangor.

“Beliau mempunyai dua orang anak. Yang sulung berusia enam tahun, yang adiknya berusia lima tahun. Isteri dan kakaknya juga merupakan seorang doktor,” ujarnya.

Dalam pada itu lelaki ini turut meluahkan rasa kes4l kerana ada pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan dengan menul4rkan perkongsiannya dan mengaitkan dengan seorang doktor di Ind0nesia.

“Ada berita yang tak betul di Ind0nesia yang gunakan gambar dia tu. Mereka gunakan gambar dia tu untuk raih simpati pada seorang doktor bernama Dr Hadio,” ujarnya.

Ahmad Effendy kes4l apabila ada pihak yang menyalahgunakan gambar sepupunya (kiri) dan mengaitkannya dengan seorang doktor di Ind0nesia (gambar kanan).

Mengulas lanjut, Mohd Effendy sekali lagi menasihatkan orang ramai agar tidak mementingkan diri dengan memandang remeh saranan kerajaan pada ketika ini kerana sikap sedemikian hanya akan menambahkan beban petugas kesihatan.

“Saya pasti petugas-petugas semua kalau boleh nak duduk di rumah, tapi mereka tak mampu sebab panggilan tugas. Tapi kita ni, hanya disuruh duduk rumah. Benda simple.

“Kalau ini pun tak boleh buat, jangan terkejut jika jumlah k3s meningkat lebih banyak,” ujarnya lagi.

Perkongsian tersebut menyentuh hati netizen, dengan rata-ratanya meluahkan rasa simpati dan terharu dengan kisah berkenaan.

Antara komen netizen yang tersentuh hati dengan perkongsian Ahmad Effendy.

“Entah berapa banyak tangisan anak ini atas pengorbanan ayah dan  ibu mereka yang bergelar frontliner. Kita yang masih sihat dan diberi rehat kat rumah tolonglah faham dan ambil peduli. Patuhilah arahan kerajaan,” tulis seorang pelayar.

“Sedihnya tengok perasaan rindukan anak-anak hanya boleh dilihat dari jauh sahaja. Semoga Allah melindungi semua kakitangan yang terlibat di barisan hadapan dan semoga keadaan kembali pulih seperti sediakala dan kita semua dalam lindungan-Nya,” komen netizen yang lain pula.

“Please #stayathome supaya mereka juga boleh nikmati saat indah bersama keluarga tercinta,” tulis seorang lagi pelayar.

Sehingga kini posting tersebut meraih 422 shares dan ratusan komen netizen.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*