“Adik Jangan Bagitahu Mama Tau Nanti”, Respon Amir Ok-ok, Tulis Wanita Itu.

Sejak semalam, rakyat Malaysia dikejvtkan dengan berita kem4-tian seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun, dipercayai menjadi mgsa de-ra.

Apatah lagi kisah dan video mgsa, Zubaidi Amir Qusyairi Abd Malek atau Amir yang dipelihara oleh keluarga angkat selama enam tahun tular pada Oktober 2020 ketika diserahkan semula kepada ibu kandungnya.

Menerusi pendedahan polis pada Sabtu, ibu kandung dan bapa tirinya juga sudah dire-man tujuh hari kerana dipercayai menjadi d4Iang di sebalik kjdian itu.

Di Instagram pula, Tuhfah Nazira, salah seorang anggota keluarga angkat mgsa turut memuat naik video yang cukup meruntun hati.

D4kwa wanita itu, dia sekeluarga pernah bertemu Amir secara senyap-senyap dengan bantuan bapa tiri kanak-kanak itu selepas dia diserahkan kepada keluarga kandungnya di MeIaka, sekitar tiga bulan lalu.

” Masa ni ayah tiri Amir bawa Amir jumpa kami secara diam-diam tanpa pengetahuan mak kandung dia.

” Bayangkan kami nak jumpa Amir pun macam kena selvdup diam-diam.

” Siap pesan dekat Amir, adik jangan bagitahu mama tau nanti, respon Amir OK-OK,” tulis wanita itu.

Terdahulu, ibu kepada Tuhfaz Nazira, Norlida Abu Hassan sewaktu dihubungi mStar memaklumkan pernah bertemu anak angkatnya itu sebanyak dua kali sahaja selepas diserahkan semula kepada ibu kandungnya.

” Sejak serahkan Amir pada Oktober lalu, sempat dua kali saja bertemu.

” Bapa tirinya akan ambil kesempatan bawa Amir sekali kalau dia nak hantar barang di Kuala Lumpur. Masa tu dia akan beritahu saya dan kami berjumpa di kedai makan.

” Kali terakhir jumpa, bapa tirinya bawa Amir pada 7 November lalu. Amir ceria dan gembira sangat. Dia cakap nak sekolah dekat rumah ‘Umi’, nama panggilan untuk saya.

Pended4han terbaharu oleh ahli keluarga angkat kanak-kanak ma-Iang itu di Instagram.

” Kini saya tak berpeluang lagi nak tengok dia, dengan suara dia,” kata Norlida yang menetap di Rawang.

Dalam pada itu, video sayu yang dikongsi Tuhfah Nazira sehingga kini meraih lebih 200,000 tontonan di Instagram.

Rata-rata netizen turut membanjiri ruangan komen dengan ucapan salam tkziah dan mendoakan agar keluarga angkat mgsa tabah dengan pemergian meng3jut itu.

Sementara itu, Ketua Jabatan Si4satan Jnyah negeri, Asisten Komisioner Mohd Sukri Kaman berkata, m4-yat mgsa ditemui kira-kira pukul 4 petang, Jumaat, dipercayai dide-ra oleh ibu kandung dan bapa tirinya di sebuah kediaman di Taman Krubong Jaya, MeIaka.

Pasangan itu juga sudah ditahan rem4n selama tujuh hari bagi membantu si4satan.

Mgsa did4kwa Ie-mas di dalam tong air dirumahnya sebelum s1asatan mendapati ada keced3raan pada fizikal badan.

M4-yat mgsa dibawa ke Jabatan F0ren-sik HospitaI MeIaka untuk bdah s1asat dan satu kertas s1asatan dibuka mengikut Sksyen 302 Knun Kesksaan kerana melakukan bu-nvh.

Apa Yang Netlzen Cakap Tidak Benar, PDRM Tampil Beritahu Keputusan Awal

MELAKA – Hasil b.edah s.iasat selama hampir 11 jam dijalankan terhadap kanak-kanak berusia tujuh tahun yang menlnggal dunia dipercayai did.era ibu kandung dan bapa tirlnya, kelmarin menemui banyak kesan kec.ederaan di kepala dan belakang badan.

Ketua Jabatan Slasatan J.enayah negeri, Asisten Komisioner Mohd. Sukri Kaman berkata, bagaimanapun pihak polis masih menunggu lap0ran penuh s.iasatan berhubung punca sebenar kec.ederaan tersebut.

“Hasil b.edah s.iasat telah selesai dijalankan, namun kita masih belum menerima lap0ran penuh kerana doktor masih menunggu maklumat lanjut daripada bahagian makmal untuk mengesahkan punca kema.tian.

“Bagaimanapun kita dimaklumkan memang ada kesan kec.ederaan terutama di bahagian kepala dengan terdapat kesan l.uka baru sebesar tiga sentimeter.

“Selain itu, terdapat juga kesan l.uka baru dan lama diseluruh anggota termasuk di belakang badan,” katanya ketika sidang media di pekarangan luar Jabatan Perub4tan F0rensik, H0spital Melaka di sini, hari ini.

Jelasnya, makl.umat makmal itu merangkumi hasil dapatkan dari spesi.men yang diambil termasuk dari bahagian paru-paru, j.antung, hati dan bahagian abd.omen lain.

Katanya, setakat ini, pihaknya yakin kec.ederaan itu berp.unca daripada objek tumpul.

“Kita masih menylasat sama ada mangsa memperoleh kec.ederaan itu disebabkan dia terj4tuh atau perlakuan mana-mana individu.

“Kita juga masih belum dapat mengesahkan sama ada kanak-kanak itu menlnggal aklbat l.emas seperti yang did.akwa bapa tirinya ketika membuat lap0ran, kelmarin,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau turut menaflkan dak.waan segelintir netizen yang mengatakan kanak-kanak tersebut telah lama menlnggal dunia.

“Berdasarkan keadaan flzikal m.angsa ketika ditemui, dia dianggarkan baru sahaja menlnggal dunia, kira-kira kurang dua jam.

“Semua dak.waan netizen mengatakan kanak-kanak itu telah lama menlnggal dan badannya kembung serta sebagainya adalah tidak benar,” katanya.

Mengulas lanjut mengenai tuntutan j.enazah, Mohd. Sukri berkata, j.enazah kanak-kanak itu akan diserahkan kepada waris untuk pr0ses pengebumlan.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : http://rentasasia.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*