“Dia Muncul Tepi Tingkap Berlumvran D4rah..” – Semua Ni Akibat Daripada ‘Dend4m’

Umum mengetahui lidah lebih taj4m daripada sebilah pis4u, namun masih ramai dalam kalangan kita yang ‘gemar’ melemparkan kata-kata yang boleh ‘membunvh’ jiwa seseorang tanpa mereka sedari. Di Korea misalnya, salah satu punca k3s ‘bvnuh diri’ adalah berpunca daripada kec4man dan krit!kan yang di terima oleh netizen sehingga meng4kibatkan seseorang itu menghidapi kemurungan. Baru-baru ini, instafamous bernama Azfar Heri menceritakan pengalaman ng3ri yang dihadapinya semasa berada di tingkatan empat.

Menerusi video yang dimuat naik di akaun YouTube miliknya, Azfar berkata dia sering menerima kecaman oleh sekumpulan lelaki di sekolahnya dek kerana perwatakan Azfar yang agak lembut itu. Menurutnya, dia tidak pernah membuat onar mahupun mengenali identiti sekumpulan lelaki yang mengecamnya ini, malah sebaliknya Azfar lebih selesa berkawan dengan perempuan kerana mereka tidak mengkr!tik perwatakan Azfar.

Difahamkan, dek kerana Azfar terlalu banyak menerima kecaman yang teruk ketika di bangku sekolah, dia menjadi ber4ng dan berdend3m dengan mereka sehingga bertekad untuk tidak memaafkan mereka. Dalam video tersebut, Azfar meluahkan pengalaman ngeri yang dia gambarkan seolah-olah seperti drama bersiri ‘Tanah Kubvr’. Menurut Azfar, salah seorang pengkritik dalam kumpulan lelaki tersebut telah mavt kerana terlibat dalam kemal4ngan ng3ri di mana wajah lelaki itu tervk dan berlumuran dar4h.

Dalam muka yang ng3ri berlumuran dar4h, dia datang di tepi tingkap dan merayv untuk dimaafkan.. Azfar, maafkan aku… tolong maafkan aku Azfar…” luah Azfar dalam nada ketakvtan mengimbau kembali kenangan pahit itu.

Azfar kemudiannya terus terbangun mengejvt lalu menadah tangan berdoa mengampunkan segala dos4 dan salah silap si mat! terhadapnya selama ini dalam tangisan. Tambahnya lagi, mimpi yang di alaminya itu seakan berlaku jelas di hadapan mata. Azfar akui ins!den yang terjadi dalam hidupnya ini telah membuatkan dirinya trauma dan berubah menjadi seseorang yang lebih berterus-terang serta menjauhi segelintir rakan yang bersifat negatif.

Meninjau di ruangan komen, rata-rata pengikutnya berterima kasih kepada Azfar kerana sedikit sebanyak menyedarkan mereka untuk sentiasa memaafkan orang. Kisah Azfar ini boleh dijadikan pengajaran dan iktibar kepada setiap individu agar sentiasa memaafkan setiap insan yang mungkin pernah melukakan hati kita serta dapat mendidik kita untuk sering menjaga percakapan dan perbuatan agar tidak melangkaui batas.

Dosa antara Allah kita boleh lakukan solat sunat taubat, namun dosa sesama manusia ini kita kena cari individu tersebut dan meminta maaf..” kata Azfar kepada pengikutnya. 

Penulis: Aqilah Paharuzi

Sumber: YouTube Azfar Heri 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : HotFM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*