Apa d0sa anjing ini? Bingo dan Jojo m4ti dir4cun, aksi 2 haiwan comel jadi ‘escort’ tauke getah tinggal kenangan

KISAH mengenai seorang tauke getah bersama anak g4disnya yang sentiasa ditemani anjing peliharaan mereka ketika keluar bekerja pernah tular pada tahun lalu.

Namun siapa sangka, dua ekor haiwan comel yang dibela dengan penuh kasih sayang itu akhirnya m4ti dir4cun oleh individu tidak bertanggungjawab, baru-baru ini.

Menurut Lily Nur Elliyana Mohamad, 20, dia yang sedang mengikuti latihan ketenteraan pada April lalu terkejut apabila menerima perkhabaran mengenai kem4tian Bingo dan Jojo daripada bapanya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Dua anjing itu m4ti ketika saya masuk latihan ketenteraan. Saya dah nak habis latihan, memang tak sabar nak balik. Kemudian ayah call, dia kata Bingo dan Jojo dan tak ada. Ayah kata m4ti kena r4cun.

“Ada orang letak r4cun dalam makanan. Kedua-dua anjing m4ti dalam keadaan mulut berbuih, ada kesan makanan yang berunsurkan r4cun. Mungkin orang nak khi4nat. Dua anjing itu m4ti di kebun kami.

“Sejujurnya memang sedih, memang balik tu nak jumpa mereka, saya rindu gelagat Bingo dan Jojo. Tapi sekarang suasana dah sendu, tak sama macam dulu,” ujarnya yang senang disapa Lily.

Menurut g4dis itu, dua ekor lagi anjing peliharaan keluarganya masih ada, namun dijaga dengan penuh berhati-hati kerana enggan episod dvka itu berulang kembali.

Jelasnya, kesemua anjing itu dibeli bapanya dari sebuah perkampungan Orang Asli untuk menjaga kebun dan pada masa sama dibawa sebagai escort setiap kali mereka keluar mengutip hasil getah daripada penduduk setempat di Kuala Pilah, Negeri Sembilan.

Lily yang dikenali sebagai ‘Awek Getah’ pernah tular menerusi TikTok pada tahun lalu.

“Bingo, Jojo dan Ciko dibeli dua tahun lepas, ayah beli dari perkampungan Orang Asli. Lepas Bingo dan Jojo dan m4ti, kami memang ekstra hati-hati jaga Ciko. Kami tak akan lepaskannya berkeliaran di luar.

“Kalau Ciko nak keluar jalan-jalan pun, kami akan pegang tali sebab tak nak jadi macam Bingo dan Jojo. T4kut kejadian itu berulang lagi. Sekarang ada seekor lagi anjing kecil. Tapi mereka duduk di kebun saja,” ujarnya.

Binggo, Jojo dan Ciko mempunyai peminat tersendiri di TikTok.

Menurut Lily, dia cukup terkilan dengan sikap pelaku yang mer4cun dua anjing keluarganya, malah berharap mereka diberi kesedaran agar tidak mengani4yai haiwan.

“Nasihat saya secara umum, kalau kita tak suka anjing ataupun kucing kerana masuk ke kawasan rumah kita atau ber4k di rumah kita, sebaiknya maklumkan pada pemilik haiwan.

“Kalau pemilik haiwan tu tak ambil tindakan, baru kita lapor pada pihak berkuasa. Anjing tu ada tuan, kalau ada masalah, boleh cakap kat tuan.

“Kepada individu yang r4cun Bingo dan Jojo, cuba letak diri awak di tempat saya. Apa awak rasa kalau orang bvnuh haiwan peliharaan awak? Saya rasa sangat terkilan. Terkilan sebab cara mereka dibvnuh sangat menyeks4kan.

Anjing-anjing ini kerap menemani bapa Lily setiap kali dia keluar mengutip getah.

“Bingo dan Jojo tak mati depan mata saya, saya tiada ketika ia berlaku. Tapi mak ayah saya paling terasa. Mereka yang uruskan semuanya,” ujar anak bongsu daripada enam beradik itu.

Untuk rekod, kisah Lily yang sering mengikuti bapanya keluar bekerja pernah tular dan mendapat liputan mStar pada Mei 2021.

Ramai netizen terhibur menonton gelagat anjing peliharaan keluarga Lily.

Ketika itu, nama Lily menjadi sebutan ramai kerana aksinya yang tidak kekok bergelumang dengan bau getah setiap hari.

Lily yang turut dikenali sebagai ‘Awek Getah’ mempunyai lebih 114,000 pengikut di aplikasi TikTok.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*