Pakcik menggigil minum air sejuk, netizen tersentuh dahaga sangat kerja tengah panas… Ada juga yang kec4m sebab tak bagi air manis!

SEJAK kebelakangan ini bahang cuaca panas makin dirasai dan orang ramai digalakkan untuk minum banyak air bagi mengelakkan dehidrasi atau kekurangan air dalam badan.

Seperti yang terjadi kepada seorang lelaki ini, dia dikatakan terpaksa meminta air minuman daripada salah seorang penghuni di sebuah kawasan perumahan kerana terlalu kehausan.

Berdasarkan video yang dikongsikan di TikTok milik Muhd Shahirdin, lelaki berusia dalam lingkungan 50-an itu kelihatan sangat dahaga saat meneguk air kosong yang sejuk ketika diberikan kepadanya.

Namun apa yang lebih meruntun hati netizen apabila kedua-dua belah tangan lelaki berkenaan dilihat menggigil ketika memegang mug air.

Individu berkenaan dipercayai pekerja di sebuah syarikat pembersihan yang ditugaskan di kawasan perumahan sekitar Ampang, Selangor.

“Ya Allah dalam kesusahan kita, ada lebih susah. Aku bagi apa yang mampu sahaja… sumpah nak keluar air m4ta.

“Saya tak ada niat nak rekod. Mula-mula bagi gelas kecil dia gigil teruk. Suruh dia masuk rumah bagi satu jug air dan derma sikit… n4ngis saya tengok dia,” kata Muhd Shahirdin pada perkongsiannya itu.

Rata-rata netizen sangat tersentuh dengan video tersebut.

“Sebak tengok, semoga video ni jadi asbab orang lain berbuat baik dengan pekerja tepi jalan.

“Mungkin dia dah tak ada duit sangat hingga terpaksa meminta. Alhamdulillah, niat kita penting bro… kalau saya pun akan buat benda yang sama.

Pekerja pembersihan sering kehausan kerana berkhidmat di bawah panas matahari.

“Ya Allah kalau gigil sampai macam tu, agaknya makan pun tak lagi.

“Tak boleh tengok orang yang sebaya ayah saya ni, mesti akan ingat dia. Semoga murah rezeki awak membantu pakcik ni,” tulis beberapa netizen.

Bagaimanapun ada juga netizen yang menegur Muhd Shahirdin kerana tidak sensitif apabila hanya memberikan air kosong kepada lelaki tersebut.

Kata mereka keadaan tangan lelaki berkenaan yang dilihat menggigil itu adalah tanda-tanda kekurangan gula dalam badan yang boleh menyebabkan keadaan hipoglisemia.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


“Hipoglisemia ni, kalau terjumpa orang minta tolong macam ni bagi air manis seperti milo tin ke kotak ke. Kalau kita lambat tolong tiada harapan.

“Kena bagi air manis sikit dan apa-apa untuk alas perut… kesiannya, semoga dia dimurahkan rezeki.

“Sama ada pakcik ni terlalu lapar, haus atau dia hipoglisemia kurang gula. Dia kerja berat banyak guna tenaga, moga dipermudahkan urusan cari rezeki.

“Macam ni selalu orang kencing manis tiada gula dalam badan sebab tu dia menggigil… boleh pengsan ni,” luah sekumpulan netizen lagi.

Selain itu ada juga yang membuat spekulasi bahawa tangan yang menggigil itu ialah sebagai tindak balas selepas dia melakukan kerja memotong rumput.

Antara reaksi netizen.

“Kalau saya baru lepas mesin rumput pun menggigil juga.

“Dulu pernah kena macam ni, sebab baru guna mesin potong rumput galas… lengan gigil dan haus yang teramat.

“Baru lepas mesin rumput ke bang? Kalau lepas mesin macam ni juga… boleh jadi tak makan juga.

“Pakcik ni kerja mesin rumput ke? Kalau baru lepas mesin rumput memang la menggigil kecuali guna mesin mahal,” ujar beberapa netizen lain.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*