Selepas Menteri Umum Boleh Keluar 500 Dari Akaun 1, Ketua Pegawai KWSP Pula Tampil Beritahu Sesuatu

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan mengumumkan perlncian lebih lanjut mengenai kemudahan pengeluaran Akaun 1 KWSP secara bersasar pada 11 November.

Ketua Pegawai KWSP Tunku Alizakri Alias berkata perm0honan penambahan kemudahan pengeluaran bersasar itu akan bermula pada Januari 2021.

“Kemudahan pengeluaran tambahan ini adalah sangat khusus dan disasarkan kepada ahli yang benar-benar memerlukan bantuan wang tunai,” katanya dalam kenyataan semalam.

Beliau berkata kemunculan gel0mbang baharu kess C0V1D 19 telah mengaklbatkan pr0ses pemvlihan ek0nomi yang tidak menentu sehingga menyebabkan sebilangan ahli kembali berdepan dengan msalah kwangan.

Katanya pihaknya blmbang bantvan yang sedia ada mungkin tidak akan dapat bertahan lama terutamanya bagi mereka yang memerlukan lebih banyak aliran tunai untuk menyara diri dan keluarga.

Sebelum ini, KWSP memperkenalkan kemudahan Pengelvaran i-Lestari untuk meredakan sedikit masalah aliran tunai ahli dan membenarkan mereka mengurangkan kadar carvman syer pekerja secara sukarela daripada 11 peratus kepada tujuh peratus untuk tempoh April 2020 hingga Disember 2020.

“Selain itu, kami juga menghulurkan bantvan kepada majikan yang terjejas dengan memperkenalkan Pr0gram Bantvan Majlkan C0V1D 19 (e-CAP), yang membolehkan majlkan yang layak mem0hon untuk menanggvh dan menstrvktur semula carvman syer majlkan KWSP,” katanya.

Tunku Alizakri berkata kebenaran untuk ahli mengakses simpanan persaraan KWSP mereka selain daripada yang diperuntukkan di bawah Akta KWSP 1991 adalah sesuatu yang belum pernah berlaku atau dilaksanakan sebelum ini.

Katanya simpanan dalam Akaun 1 (70 peratus daripada simpanan) telah ditetapkan untuk persaraan ahli manakala simpanan dalam Akaun 2 (30 peratus daripada simpanan) pula diperuntukkan bagi pengeluaran tertentu sahaja.

“Oleh yang demikian, keputusan ini bukanlah sesuatu yang mudah dan boleh dibuat dengan tergesa-gesa. Namun, kami telah menemui jalan tengah untuk membolehkan ahli mengakses slmpanan mereka tanpa menjjaskan persaraan mereka pada masa depan,” katanya.

KWSP juga sedang mempertlmbangkan untuk membenarkan ahli membuat pengeluaran daripada Akaun 2 untuk mendapatkan pr0duk insurans dan takaful yang merangkumi insvrans nywa/keluarga dan penyaklt krltikal daripada syarikat insvrans dan takaful yang diluluskan.

Beliau berkata produk ini akan disediakan melalui i-Akaun, yang akan disesuaikan untuk ahli KWSP dengan harga premlum yang berpatutan dan dilengkapi dengan ciri-ciri tambahan.

Katanya KWSP juga menyambut baik keputusan kerajaan berkenaan penurunan kadar carvman minimum syer pekerja kepada sembilan peratus, mulai Januari 2021 hingga Disember 2021, yang mengambil kira tkanan ek0nomi dan juga pengvrangan pendapatan ahli.

“KWSP ingin menekankan bahawa walaupun langkah-langkah ini adalah resp0n kepada keblmbangan masa kini ahli dan meliputi keperluan jangka pendek bagi menghadapi krlsis keslhatan dan ek0nomi yang belum pernah terjadi sebelumnya, langkah-langkah untuk menangani isv-isv berkaitan slstem perllndungan s0sial negara perlu dilaksanakan segera,” katanya.

Tunku Alizakri berkata memandangkan KWSP mewakili hampir 50 peratus p0pulasi rakyat Malaysia dengan 14.6 jvta ahli, KWSP akan mengambil pendekatan pr0aktif dalam memberikan pandangan dan membantv kerajaan mewujudkan penyelesaian secara h0listik untuk mencapai kesejahteraan s0sial bagi ahli KWSP khususnya, dan rakyat Malaysia amnya.

“Kami akan terus memperjvangkan isv perlindvngan s0sial bersama-sama dengan agensi-agensi dan badan-badan yang lain melalui MySPC (Majlis Perlindvngan S0sial Malaysia) dan akan berusaha untuk meningkatkan slstem perlindvngan s0sial untuk masa depan rakyat Malaysia,” katanya.

Katanya KWSP juga akan meningkatkan pr0gram jangkauannya untuk mengupaya dan memperkasakan ahli dengan pengetahuan kewangan agar mereka bersedia menghadapi cbaran kwangan pada masa depan di samping membantu mereka dalam meningkatkan kemahiran diri.

Beliau turut menggesa ahli untuk membuat janji temv dengan Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) KWSP untuk membantv merancang kewangan mereka dengan lebih berkesan dan mendapatkan naslhat berkenaan penyelesalan yang sedia ada.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : AstroAwani/Bernama/Rentas Asia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*