Pemain Kedah Beli Rumah Terbiar 30 Tahun. Apa Jadi Selepas Sebulan Buat Dia Langsung Tak Menyesal

Kegilaan apakah ini beli rumah yg dah ditinggalkan hampir 30 tahun. Dan agent penjual tanah memberi tahu, saya orang yg entah ke berapa datang tengok tanah tersebut.

Seseorang memberitahu tanah ini utk dijual. Saya terus ambil keputusan utk tengok sendiri tanah ini kerana tanah ini betul-betul di tengah Alor Setar.

Tambahan pula, tanah ini berkeluasan 4500sqft. So pada saya agak besar kerana tanah saya di Gombak hanya 2000sqft.

Setibanya saya di tanah ini, mengucap panjang saya. Allah Allah.. Sejengkal tanah langsung tak nampak. Semuanya dah jadi RIMBA !

Saya gagahkan diri juga sambil membaca apa yg patut dalam hati utk masuk ke tanah tersebut dan melihat tinggalan rumah usang di tanah itu. Seriusly sangat teruk dan setahu saya rumah tu dah jadi ‘ port.’

Dan ofcoz rumah tersebut sangat men4kutkan. Pokok sebesar pelvk orang dewasa berada di tengah-tengah ruang tamu rumah. Tandas yg terlalu gelap gelita kerana owner lama tak letak tingkap.

Banyak lagi nk cerita benda yg menyer4mkan masa saya datang tengok

But its ok ! Saya nekadkan juga utk beli tanah tersebut kerana pada saya rumah boleh dibina. Tapi tanah tersebut takkan dapat dah di tengah2 Alor Setar. Haaa..

Call ayah..tanya jiran dulu takut rumah ada ‘benda’

Yg lagi buatkan saya nk beli kerana tembok rumah masih utuh. Tapi senekad-nekad saya pun, restu mak ayah penting. Saya call mak ayah minta pendapat.

Ayah saya cakap tanya dulu jiran-jiran berdekatan rumah tu ditinggalkan puluhan tahun kerana h4ntu atau saja-saja tinggal. Its funny right? Tapi kata-kata mak ayah kita kena dengar.

Saya bertanya kpd jiran terdekat dan jiran tersebut mengatakan ‘ kelia-kelia, xdak apa aih‘ (semua baik tiada apa masalah pun).

Selepas itu terjadinya pembelian rumah usang dan tanah sebesar 4500sqft, Alhamdulillah

Niat sebenar nak hancurkan terus rumah usang tu. Tapi ayah saya cakap bangunan asal masih kuat. So saya dan team plan satu rancangan utk menggunakan struktur asal & repair apa yg patut.

Betul kata orang. Repair lebih mahal dari membina. Tapi takpa, kepuasan hati apabila dapat repair rumah usang menjadi ‘ SEBUAH RUMAH.’

Saya berhabisan 60k untuk repair dan lengkapkan segala-galanya. Kepuasan hati tidak boleh dibeli. Skrg saya puas hati dgn apa yg saya buat walaupun ramai yg cakap lebih baik bina rumah baru.

Sebulan selepas itu…

Ok lupa nak beritahu. Saya beli tanah ini dgn harga 140k. So total semua 200k. Dan in syaa Allah lagi 2 tahun saya habis baya utk semuanya yg saya hut4ng atas tanah ini

So kpd sahabat-sahabat saya yang membaca ni, JUST BUY TANAH dan RUMAH walaupun ianya USANG.

Takkan rugi kerana semasa saya repair rumah ini, seseorang datang offer nak beli 320k.

Can u imagine hanya sebulan someone datang offer untuk beli 320k!

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : https://www.asiakini.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*