Setiap pagi burung h4ntu ini akan bawa pulang ‘hadiah’ sebagai tanda terima kasih kerana pernah diselamatkan

Benarlah kata pepatah, Hancur badan dikandung tanah, budi yang baik dikenang jua’. Pepatah ini amat sesuai dipadankan dengan kisah antara seekor burung h4ntu dengan manusia yang pernah menyelamatkannya suatu ketika dahulu.

Dalam satu insiden yang berlaku di Afrika Selatan pada tahun 2011, seorang lelaki telah menemukan seekor burung h4ntu dalam keadaan cedera. Sebagai seorang pencinta haiwan, sudah tentu lelaki ini akan membawa pulang burung yang ced3ra itu untuk mendapatkan raw4tan asas.

Lelaki ini telah menjaga burung h4ntu itu di rumahnya selama dua bulan dan dalam tempoh itu, perhubungan di antara kedua-duanya menjadi akrab. Malah, burung h4ntu ini turut berkawan baik dengan haiwan peliharaan lain di rumah berkenaan iaitu kucing dan juga burung.

Setelah kesihatannya beransur pulih, burung hantu ini telah dibebaskan ke habitat asalnya. Namun, meskipun berjauhan, haiwan ini nampaknya langsung tidak melupakan jasa dan budi baik lelaki yang pernah mer4watnya itu.

Buktinya, setiap hari selama empat tahun berturut-turut burung ini akan membawa pulang pelbagai jenis ‘buah tangan’ dari alam semulajadi sebagai tanda penghargaan kepada lelaki yang telah menyelamatkannya. Antara ‘hadiah’ yang seringkali dibawa bersama adalah tikus dan juga anak ular!

Adakalanya, burung h4ntu ini akan tunggu lelaki berkenaan terjaga dari tidur sambil mengg1git tikus tersebut. Burung h4ntu ini juga akan berkongsi hadiah berkenaan dengan rakan-rakannya iaitu si burung dan si kucing. Mungkin yang lain senang hati menerima hadiah pemberian burung h4ntu itu tetapi walau apa pun, hati burung h4ntu ini benar-benar baik dan suci.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : Erabaru

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*