Seronok Berbual Dengan Penjual Pasar Siti Khadijah, Sekali Dia ‘Speaking’ Terus Terg4mam Netizen

Dialek merupakan bahasa yang dituturkan oleh seseorang yang digunakan untuk berkomunikasi, tetapi menggunakan bahasa daerah atau negeri masing2. Itu merupakan dialek.

Negeri kelantan terkenal dengan dialek kelantan yang unik dan tak semua orang luar fasih untuk betutur bahasa kelantan. Lain pula yang terjadi apabila seorang pengguna di aplikasi Tik Tok memuatnaik sebuah video iaitu seorang peniaga di pasar Siti Khadijah yang boleh bertutur bahasa inggeris.

Peniaga tersebut yang memperkenalkan diri sebagai Sue itu memjual pelbagai jenis barang2 termasuk jenis ubi iaitu ubi Keladi dan ubi itik dan termasuklah banyak lagi barang2 lain.

Keunikan tersebut membuatkan pengguna Tik Tok yang dikenali dengan nama @wxkdonno telah memuatnaik video mak cik sue bertutur dengan bahasa inggeris.

Video:

@wxkdonno

Shopping dkt Pasar Ct Khadijah kene speak English skarang gen’. On xon ? #shouldbeme #kotabharu #myfoodie

♬ original sound – wxkdonno – wxkdonno

@wxkdonno

Reply to @nikjulieana Acik speaking English Part II #fypシ #shouldbeme #MYfoodie

♬ original sound – wxkdonno – wxkdonno

Mungkin juga mak cik sue belajar bahasa inggeris kerana ramai pengunjung luar yang mengunjungi Pasar Siti Khadijah memanjangkan tempat tersebut adalah salah satu destinasi pelancong.

Walaupun unik tetapi usaha itu harus dipuji kerana itu boleh menjadi salah satu tarikan kepada orang luar untuk mengunjungi Pasar Siti Khadijah.

Komen Netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : Tiktok

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*