Anak dah tinggal di ‘rumah baharu’, bapa h1ba lawat kediaman lama arw4h… ralat tak dapat jumpa kali terakhir

KEHILANGAN insan tersayang pastinya memberi impak besar apatah jika melibatkan ahli keluarga.

Begitulah yang dialami Azizue Haifaa Mohd Zubair, 22, dan keluarganya apabila kakak sulung, Azizue Hasnie men1ngg4l dvnia ak1bat s4kit buah pinggang dan tuberkulosis (TB) pada 22 April 2021, ketika usia 29 tahun.

Lebih memilukan, pada waktu itu mereka hanya boleh pergi ke kediaman arw4h yang dipanggil Along yang terletak di Subang Impian, Selangor kerana SOP p4ndem1k c0vldl9 tidak membenarkan orang ramai untuk menziarahi kvbur.

“Along men1ngg4l dvnia lepas lima bulan dia kahwin. Dia menghidap s4kit buah pinggang dan TB. Masa dia men1ngg4l tu hari ke-10 kita berpuasa tahun lepas.

“Pada 12 Julai baru-baru ni kami satu keluarga dari Kuala Terengganu sekali lagi pergi ke rumah Along. Itu memang rumah dia beli dengan suaminya dan mereka memang tinggal berdua saja.

“Tujuan kami ke sana untuk ziarah kvbur Along sebab masa Along men1ngg4l kami cuma dapat tengok pengebvmian dari jauh sahaja,” katanya ketika dihubungi mStar.

Menerusi rakaman video yang dimuat naik, kelihatan bapanya tidak dapat menahan emosi dan men4ngis ketika berada di dalam rumah Along.

Malah, bapanya juga berlegar-legar di setiap ruang kediaman anaknya itu dan adakala termenung mengenangkan Along yang kini sudah tiada.

“Mungkin ayah terlampau rindukan Along dan rasa bersalah sebab tak sempat jumpa sebelum Along men1ngg4l.

Haifa (kiri) bersama arw4h kakak.

“Ikut perancangan, sehari selepas tarikh Along men1ngg4l dia nak balik ke Terengganu. Tapi tak sempat, sebab tu kami satu famili amat terkesan dengan pemergiannya,” katanya.

Menurut Haifaa, Along merupakan seorang kakak yang tegas dan garang tetapi dalam masa sama begitu sayangkan adik-adiknya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Tambahnya lagi, walaupun Along mender1ta s4kit lebih kurang dua tahun namun dia tetap kuat semangat untuk bekerja.

“Kalau bercakap fasal Along, dia seorang yang penyayang. Ayah ni suka usik Along kalau dia balik Terengganu.

Along (dua dari kanan) bersama suami (dua dari kiri) dan ibu bapanya.

“Along seorang yang kuat semangat. Selepas lebih kurang dua tahun dia s4kit, baru dia berhenti kerja.

“Tapi dia tetap cari ‘duit tepi’ walaupun tengah s4kit. Macam-macam bisnes online dia buat sampai makin hari makin kurus.

“Along ada berniaga keropok. Lepas dia men1ngg4l, banyak stok sampai. Jadi saya tolong suami dia dapatkan balik modal dengan jual semua keropok tersebut,” imbas Haifaa.

Along (berkerusi roda) bersama ahli keluarganya.

Susulan perkongsiannya di TikTok yang meraih lebih 800,000 jumlah tontonan, rata-rata netizen melu4hkan rasa sedih melihat rakaman tersebut.

Dalam pada itu, selepas melihat video yang dikongsi oleh Haifaa, ramai menganggap ia sebagai peringatan agar kita lebih menghargai orang tersayang ketika mereka masih ada di dunia ini.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber :

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*