Tiga hari uncle Cina tak muncul, peniaga nasi lemak Penang mula risau… Tiba-tiba datang terus belanja nasi kerabu lauk sotong!

HATI yang murni pasti disenangi ramai.

Tidak rugi walau satu sen pun jika berbuat kebaikan kepada orang di sekeliling.

Begitulah prinsip yang dipegang oleh Siti Suhaila Isnin, 28, atau lebih senang disapa sebagai Cik Sue yang memiliki perniagaan nasi lemak di Georgetown, Pulau Pinang.

Dalam satu video tular di TikTok, Cik Sue dilihat memberikan makanan secara percuma kepada seorang warga emas berbangsa Cina yang dipanggil sebagai Uncle.

Uncle difahamkan hidup sebatang kara secara d4if di sebuah rumah usang dan sering datang ke restoran Cik Sue untuk mendapatkan makanan bagi mengalas perut.

“Macam dalam video TikTok tu, uncle tu nak nasi lemak dengan ayam, tetapi waktu tu dah habis. Nasi lemak ayam ni memang favourite Uncle.

“Jadi saya offer Uncle nasi kerabu dengan lauk sotong. Tapi Uncle tu tak fasih sangat nak cakap Melayu, nasib baik ada staff saya Ogy boleh cakap Hokkien.

“Dia yang bantu saya untuk berkomunikasi dengan Uncle. Ogy ni kawan saya sejak sekolah menengah dan fasih Hokkien sebab ada ramai kawan Cina,” kata Cik Sue ketika dihubungi mStar.

Sejak Cik Sue membuka perniagaan nasi lemak pada tahun 2016, dia tidak pernah berkira untuk menjamu Uncle dengan masakan air tangannya.

“Walaupun saya bagi dia makanan percuma, tetapi Uncle selalu berkeras nak bagi duit juga. Dia akan hulurkan RM3 cakap ambil la duit ni.

“Tapi saya tak akan ambil. Kadang sampai berg4duh sikit dengan dia. Pernah dia mer4juk sampai tiga hari tak datang kedai saya sebab dia ingat saya bersimpati dengan dia.

“Dia tak suka orang bersimpati dekat dia dan nak tolong dia. Dia rasa segan,” ujar Cik Sue.

Menurut Cik Sue, Uncle tinggal berseorangan selepas isterinya men1ngg4l dvnia dan anak-anaknya tidak dapat dijejaki keberadaan mereka.

“Daripada tahun 2017 Uncle mula membeli dengan saya, dia akan selalu beli dua bungkus, satu untuk dia dan satu lagi untuk isteri dia.

Uncle dan nasi lemak Cik Sue boleh dikatakan berpisah tiada.

“Awal tahun 2022 hari tu, tiba-tiba Uncle beli sebungkus je nasi lemak dan waktu tu la kami tahu yang isteri Uncle dah tak ada.

“Sekarang dia dah beli balik dua bungkus tapi itu bagi dekat aunty, jiran dia,” ujar Cik Sue.

Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, Cik Sue memberitahu Uncle mengumpul barang kitar semula seperti botol dan bekas plastik untuk menyara hidupnya.

“Uncle akan naik basikal dia yang uzur tu pergi kutip botol plastik dan tin untuk jual dekat pusat kitar semula.

Warung nasi lemak Cik Sue di Georgetown, Pulau Pinang.

“Dapat la beberapa ringgit untuk bantu dia hidup. Kalau Uncle datang kedai kami pun, dia akan bagi wang kertas yang berlumpur dan berhabuk, maksudnya dia memang bekerja keras untuk setiap wang ringgit tu.

“Basikal Uncle tu ramai yang offer nak bagi baharu tapi dia tolak sebab dia segan untuk ditolong,” ujar Cik Sue.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Video yang tular di TikTok menyebabkan ramai bersimpati dengan nasib Uncle dan mereka menjadikan Cik Sue sebagai orang tengah untuk menyalurkan bantuan kepada Uncle.

“Mereka transfer duit dekat saya dan saya akan belanja Uncle makan.

Uncle menaiki basikalnya mencari barang kitar semula untuk menyara hidup.

“Setiap kali Uncle datang, Ogy akan explain dekat Uncle dalam Hokkien yang dia tak perlu bayar sebab dah ada orang belanja. Ambil je lauk apa yang nak.

“Kena cakap macam tu, kalau saya cakap tak nak terima duit tu Uncle akan marah sebab dia ingat saya rasa kesian dekat dia.

“Dia tak suka men4gih simpati,” cerita Cik Sue.

Seterusnya Cik Sue berkongsikan bagaimana Uncle memakai pakaian yang sama ketika datang ke gerainya untuk membeli makanan.

“Saya rasa kesian dekat Uncle tu lagi-lagi apabila nampak dia datang pakai baju lusuh.

Cik Sue bersama pekerja restorannya dan Ogy (tudung hitam).

“Saya rasa dia ada total dua baju je. Baju kuning dan baju putih. Mungkin tinggalan mendiang isteri dia.

“Baju putih tu dia akan pakai selama dua minggu straight dan kemudian tukar dengan baju kuning, selang-seli,” kata Cik Sue.

Bercakap mengenai bantuan daripada badan kebajikan, Cik Sue memberitahu perkara itu agak sukar mungkin kerana Uncle kekok untuk berkomunikasi.

“Uncle pada pendapat saya dia buta huruf. Macam kalau saya nak bercakap dengan dia pun memang sukar, mujur ada Ogy.

“Jadi untuk dia pergi ke badan kebajikan minta bantuan memang rumit dengan communication barrier yang ada,” cerita Cik Sue mengakhiri bicara.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : mstar.com.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*