‘Hanya Dapat Menyvsu Badan Kurang 2 Minggu’. Uyaina Arshad Ded4h Bagaimana Dapat Kesan Anaknya Hadapi ‘Tongue Tie’

Pelakon dan pengacara, Uyaina Arshad jarang berkongsi kisah mengenai perkembangan anaknya, namun baru-baru ini dia telah mended4hkan dia hanya berpeluang untuk menyusukan anak lelaki, Raja Urhan cuma kurang dua minggu.

Menerusi posting di Instagram (IG), Uyaina berkata anaknya Urhan mengalami masalah lidah pendek atau ‘tongue tie’ pada minggu pertama selepas dilahirkan pada 8 September lalu menyebabkan anak sulungnya itu sukar untuk menyvsu.

Tak semua ibu diberi rezeki untuk menyusvkan anak mereka. Sedih juga bila nak diingatkan. Tapi, rezeki Urhan cuma dapat menyvsu badan kurang dari 2 minggu sahaja.

Ia bermula apabila kami mendapati Urhan mengalami masalah lidah pada minggu pertama selepas dia dilahirkan. Dia mengalami kesukaran melekap.

Bila menyvsu badan je, dia men4ngis macam kena pvkul. Dah jadi macam force-fed pula. Sebab lepas dua hingga tiga kali dia latch, pastu dia akan terpaksa release (lepaskan). Risau sebab dia tak minum svsu secukupnya.

Kami bawa dia pergi doktor. Bawah lidah dia digunting sikit untuk release tongue-tie itu. Lepas itu kita pantau lagi. Tapi dia still tak boleh latch. Masih sama.

Bawa pergi jumpa doktor lain pula untuk pendapat kedua. Rupa-rupanya tongue-tie tu tak fully released.

Doktor kata perlu fully anaesthetic dan jalani pembed4han Urhan untuk betul-betul faham apa yang berlaku dengan lidahnya. Tapi doktor kata kena tunggu Urhan besar sikit. Dah lebih tiga bulan baru boleh buat sebab nak monitor berat dia dulu sebab masih kecil.

Tambah pemilik nama Saidatul Naseha Uyaina Arshad, dia sudah memberi svsu formula sepenuhnya kepada Urhan selepas gagal pam svsu.

Dalam pada itu, isteri kepada penyanyi Raja Syahiran ini akur dengan takdir yang telah ditetapkan oleh Allah SWT dan berpesan untuk para ibu yang mengalami situqsi sepertinya agar tidak perlu stres kerana menyvsu ataupun tidak, mereka tetap bergelar ibu.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : keluarga.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*