Anak Istimewa Masih Belum Bertutur Tapi Mampu Urus Diri. Edry KRU Bangga Pencapaian Emery!

Anggota kumpulan KRU, Edry Abdul Halim sudah hampir lima tahun bermastautin bersama isteri dan anak-anak di Manchester, United Kingdom (UK).

Memetik laporan Berita Harian, komposer popular ini berkongsi cerita anak istimewanya, Emery, 16, semakin menunjukkan perkembangan positif hari demi hari di sana.

Walaupun Emery masih belum bertutur, Edry dan isteri gembira melihat perkembangan anaknya itu.

“Sebaik berpindah ke Manchester, kami mula kurangkan jangkaan terhadap perkembangan Emery. Kami tidak lagi tunggu bila cikgu akan mengajar dia bercakap. Sebaliknya, kami terima seadanya keadaan anak kami.

“Lagipun, apa yang diajar sekolah di UK lebih kepada asas kehidupan seperti penggunaan tandas, keselamatan di dapur, melintas jalan dan lain-lain,” katanya.

Menurutnya, anak istimewanya itu sudah mula pandai menguruskan diri sendiri dan berkomunikasi menggunakan aplikasi jika mahukan sesuatu.

“Sebelum ini, Emery tidak suka berjalan. Sebaliknya, lebih suka duduk kereta sorong anak kecil, walaupun sudah besar.

“Tetapi sejak belajar di sini, dia sudah mula berjalan. Emery boleh menguruskan diri sendiri sedikit sebanyak.

“Itu sudah cukup membuatkan saya dan isteri gembira kerana kami mahu melihat dia pandai berdikari.

“Berikutan Emery belum boleh bercakap, kami berkomunikasi menggunakan aplikasi. Dia menaip apa yang dimahukan melalui aplikasi itu,” ujarnya.

Ditanya sama ada mereka akan terus menetap di UK, Edry dan isteri masih belum ada perancangan untuk kembali ke tanah air.

Malah, dia merasakan tidak salah menjadikan Manchester rumah kedua mereka dan tidak memaksa anak-anak jika mereka enggan pulang ke tanah air.

“Saya tidak nafikan hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Jadi, lebih baik di negeri sendiri. Perancangan untuk pulang ke Malaysia ada, tetapi bukan pada waktu terdekat kerana Emery masih belajar.

“Dua anak saya yang dewasa sudah bekerja dan belajar di kolej. Jika mereka ingin terus menetap di Manchester, saya tiada halangan kerana mereka sudah besar… Itu pilihan mereka,” katanya.

Selain Emery, Edry dan isterinya, Milia dikurniakan tiga lagi cahaya mata iaitu Emil, 23, Edylia, 20, dan Elya, 13.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : keluarga.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*