Isteri cikgu, suami p0lis… Pasangan meng4du gaji habis bayar loan selepas beli Proton X70, belanja sebulan tinggal RM550

UKUR baju di badan sendiri.

Peribahasa ini mengajar kita agar berbelanja mengikut kemampuan diri demi mengelakkan sebarang masalah yang boleh timbul di kemudian hari.

Namun, lain pula kisah seorang wanita ini yang mengakui hidup dikelilingi hutang sehingga terpaksa mengorbankan sejumlah besar gaji bulanannya.

Masalah kewangan boleh menjejaskan kebahagiaan rumah tangga. -Gambar hiasan

Wanita itu berkata dia bekerja sebagai guru, manakala suaminya pula seorang polis yang turut berdepan masalah kewangan sama, sekali gus memberi cabaran besar untuk mereka sekeluarga.

Selain membayar komitmen dan hutang, gaji juga akan dimanfaatkan untuk membeli segala barang keperluan dan makanan. -Gambar hiasan

“Saya seorang isteri dan merupakan seorang guru kerajaan gred 41. Saya baru bekerja dua tahun. Ada tiga orang anak.

“Suami kerja polis bahawan (konstabel) dah enam tahun. Tapi kami menghadapi masalah kewangan yang agak serius.

Kami belum ada rumah lagi tapi ada dua kereta. Proton X70 dan Perodua Bezza.

ISTERI

“Duit gaji saya habis bayar loan. Suami pula dari dulu memang gaji dia dah kecil kerana potong macam-macam loan,” ujarnya.

Bercerita lanjut, wanita itu berkata dia dan suaminya masih belum berjaya membeli rumah, namun mereka mempunyai dua buah kereta.

“Kami belum ada rumah lagi tapi ada dua kereta. Proton X70 dan Perodua Bezza. Bayangkan baki gaji saya tinggal RM400. Suami pula tinggal RM150.

“Belum nak beli belanja dan keperluan anak lagi. Duit gaji habis bayar loan saja. Macam mana nak atasi masalah ni, saya tiada tempat mengadu.

“Ahli keluarga pun susah, malu nak minta bantuan. Saya sayang suami saya sebab dia bertanggungjawab dan rapat dengan anak-anak,” luahnya lagi.

Perkongsian wanita yang tidak mendedahkan identitinya itu pada awalnya dibuat menerusi laman Facebook Kisah Rumah Tangga.

Namun, tangkap layar perkongsian itu disebarkan pula ke laman X sehingga kisah itu meraih perhatian ramai netizen.

X70 merupakan antara model kereta popular yang dikeluarkan oleh Proton.

Malah, ramai yang turut menyindir pasangan itu kerana berani membeli Proton X70 meskipun kedua-dua mereka mempunyai hutang keliling pinggang.

“Kenapa beli X70 tu? Banyak jimat kalau tak ada.

“Kenapa nak sakan beli X70 tu kalau rasa duit cukup cukup makan kak?

“Biar poket kering asalkan kereta gagah, ada X70,” tulis beberapa netizen.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber :Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*