Disifatkan Sebagai Sedekah, Adat Bagi Duit Raya Dituntut Dalam Islam

Tidak lengkap hari raya Aidilfitri tanpa pemberian duit raya malah sudah menjadi lumrah anak zaman ini mendapat kutipan duit raya mencecah ratusan bahkan ribuan ringgit.

Duit raya sebagai sedekah

Pemberian duit raya boleh dianggap sebagai sedekah iaitu ibadah yang besar pahalanya selain dapat mengeratkan silaturahim sesama keluarga dan umat Islam.

Selain itu, pemberian duit raya dilihat sebagai amalan yang membuka pintu rezeki.

Allah SWT berfirman: “Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya antara hamba-Nya dan Dia juga yang menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya; dan Dialah jua sebaik-baik pemberi rezeki.” (Saba: 34)

Peruntukan pemberian duit raya boleh menjadi suatu bebanan kepada tuan rumah jika tiada perancangan yang baik dan tidak disertakan dengan niat yang ikhlas.

Bagaimanapun, telah dinyatakan di dalam satu hadis tidak akan miskin seseorang yang bersedekah.

Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah sedekah itu mengurangkan harta seseorang dan Allah akan menambahkan kemuliaan bagi orang yang memberi kemaafan. Begitu juga Allah akan mengangkat kedudukan seorang yang bersifat tawaduk.” (Riwayat Muslim: 4689)

Dalam pada itu, ibu bapa serta golongan lebih tua wajar menerapkan kembali matlamat utama aktiviti ziarah-menziarahi bagi mengeratkan silaturahim.

Ia bukan menjadi agenda untuk mengutip duit raya khususnya kepada golongan kanak-kanak.

Adab ketika menerima duit raya juga perlu diingatkan seperti tidak meminta-minta duit raya kepada tuan rumah dan menjaga air muka supaya tidak membuka sampul duit raya di hadapan tuan rumah.

Oleh itu, budaya duit raya jika dihalusi dengan baik boleh menjadi satu ibadah yang dituntut dalam Islam. Rebutlah peluang ketika Syawal ini untuk mendekatkan yang jauh dan menambah kemesraan antara sanak saudara yang jarang berjumpa.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : Berita Harian

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*