AyahPa dijemput Ilahi, tak kena C0vldl9 hingga akhir h4yat! Pernah tular antara individu tertua berani svntik v4ks1n

KISAH lelaki warga emas ini pernah tular tahun lalu kerana menjadi antara individu tertua di Malaysia yang menerima svntik4n v4ks1n c0vldl9.

Jaafar Awang Mat ketika itu berusia 105 tahun memegang poster ‘Saya telah div4ks1n’ di pusat pemberian v4ks1n (PPV).

Namun siapa sangka, selepas lebih setahun ceritanya menjadi perhatian rakyat Malaysia, Jaafar yang lebih dikenali sebagai AyahPa men1ngg4l dvnia pada Isnin.

ayahpa meninggal

Kisah AyahPa yang pernah tular turut dilaporkan oleh mStar.

Cucu Jaafar, Noor Azriena Syamsuri Md Nor mengesahkan berita menduk4citakan itu kepada mStar dengan memaklumkan datuknya menghembvskan n4fas terakhir kira-kira pukul 7.35 malam.

Lebih dikenali sebagai Suri, katanya, AyahPa men1ngg4l dvnia pada usia 106 tahun ak1bat s4kit tua di rumahnya di Kampung Pulong di Kubang Kerian, Kelantan.

“Tok ayah (panggilan datuk) mengh1dap peny4kit paru-paru kr0nik sejak tiga tahun lalu. Dia okay, cuma seminggu dua ni dia ten4t.

“Dia letih dan tak ada selera nak makan. Dia hanya berehat di rumah berbanding sebelum ini sering ke sana sini menunggang basikal,” katanya kepada mStar.

ayahpa meninggal 6

AyahPa merupakan antara individu tertua menerima svntik4n v4ks1n c0vldl9 di Malaysia.

Wanita berusia 34 tahun itu memberitahu, datuknya masih bercakap dengan ahli keluarga sebelum menghembvskan n4fas terakhir selepas Maghrib.

“AyahPa cakap dia nak tidur. Kami dapat rasa pernafasannya agak laju dan sempat ajarnya mengucap dua kalimah syahadah.

“AyahPa selamat dikebvmikan di Tanah Perkvburan Tok Kenali di Kubang Kerian pada pukul 11.45 malam hari sama. Alhamdulillah kesemua ahli keluarga tinggal di kawasan sekitar, jadi ramai yang datang untuk pengebvmian,” katanya mengenai datuknya yang meninggalkan tujuh anak, lebih 35 cucu dan lebih 30 cicit.

ayahpa meninggal 3

Kenangan AyahPa di kedai kopi.

Berkongsi momen terakhir bersama AyahPa, Suri berkata, tiada perubahan berlaku kerana datuknya seperti bersedia untuk ‘pergi’.

“Sehari sebelum AyahPa men1ngg4l dvnia, dia berpesan supaya tolong jaga rumahnya. AyahPa kata ‘Tolong jaga rumah aku, aku dah nak pergi‘.

“Sebagai cucu mahupun ahli keluarga lain, kami tahu AyahPa dah uzvr. Mungkin itu jugalah tanda hari-hari terakhirnya,” katanya mengenai rumah yang didiami AyahPa di Kampung Pulong sejak 2006.

Suri berkata, neneknya telah lama men1ngg4l dvnia akibat kemal4ngan jalan raya.

ayahpa meninggal 4

AyahPa menghidap penyakit paru-paru kronik.

Mengulas lanjut, Suri memberitahu dia yang tinggal bersebelahan dengan rumah datuknya turut menjaga arw4h serta menghantar makanan.

“Setiap kali jumpa, AyahPa selalu pegang tangan anak-anak dan cucu cicit, seperti tak mahu orang tinggalkan dia. AyahPa seorang yang sangat mesra terutama dengan kanak-kanak.

“AyahPa juga pencinta haiwan, selalu beri makanan kepada kucing-kucing,” katanya mengenai datuknya yang dahulunya merupakan penjual kuih.

Mengenai svntik4n v4ks1n c0vldl9 yang diambil datuknya secara sukarela, Suri berkata, arw4h lengkap dengan dua d0s v4ksin4si.

ayahpa meninggal 7

AyahPa tidak pernah dij4ngk1ti c0vldl9 sehingga akhir hay4tnya.

“Keadaan kesihatan AyahPa okay selepas mengambil svntikan v4ks1n kecuali tempoh sebulan terakhir dia tenat kerana s4kit tua selain peny4kit paru-paru.

“Sejak p4ndem1k pada 2020, AyahPa tidak pernah di4ngkiti c0vldl9 sehinggalah ke akhir hayatnya, syukur Alhamdulillah. Sama-sama kita mendoakan AyahPa,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : mstar.com.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*