Setahun huni stesen LRT, gelandangan hilang sehari selepas diberi baju baharu, dipotong rambut… pakaian lama ditinggalkan

BERAT mata memandang, berat lagi bahu yang memikul bebanan.

Begitulah gambaran nasib p1lu seorang lelaki Melayu yang hidup berbumbungkan langit dan tidur beralaskan kotak sejak setahun lalu.

Dia yang senang disapa sebagai Abang Rusydi bergelar gelandangan sejak p4ndem1k c0vldl9 dan menjadikan stesen LRT Sultan Ismail, Kuala Lumpur sebagai tempat untuk berteduh.

Kisah p1lu itu diceritakan oleh aktivis kebajikan Sabah, Adrian Edy, 26, yang berkesempatan membantu lelaki gelandangan berkenaan ketika dia berkunjung ke ibu negara baru-baru ini.

“Saya datang ke Kuala Lumpur pada hujung September. Kemudian saya dimaklumkan mengenai Abang Rusydi oleh seorang wanita India menerusi Instagram.

“Saya pergi cari dia di Stesen LRT Sultan Ismail, dalam jam 11.30 pagi nampak dia masih tidur. Perlahan-lahan saya kejutkan dia. Saya tanya Abang Rusydi, dia kata dah setahun tidur di situ.

edy2

Edy memujuk Abang Rusydi sebelum dia bersetuju untuk dibantu.

“Sebelum p4ndem1k, dia kerja di kedai makan dan menyewa rumah dengan kawan. Kemudian dia dibuang kerja. Dia cuba cari kerja tapi tak dapat, jadi dia tidur di situ.

“Abang Rusydi kata dia berumur 47 tahun dan berasal dari Taiping, Perak. Dia kata tak pernah kahwin. Dia pun tak bercerita mengenai keluarganya,” ujar Edy ketika dihubungi mStar.

Bercerita lanjut, Edy bersama pasukannya terus mengajak lelaki itu untuk membeli pakaian baharu serta menggunting rambutnya yang kusut dan panjang.

Selain membawanya menjamu selera, Edy turut memberikan sedikit wang untuk membantu lelaki berkenaan meneruskan kehidupannya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


“Mula-mula dia menolak, setengah jam saya pujuk baru dia setuju. Saya bawa dia pergi makan. Saya tunjuk menu, dia pilih nasi goreng ayam. Licin dia makan, nampak sedih sangat masa tu.

“Saya juga belikan baju dan selipar serta bagi wang untuknya. Kemudian kami bawa Abang Rusydi gunting rambut. Dia kata tak pernah sangka akan ada orang tolong sampai tahap macam ni.

“Sebelum ini orang hanya tolong bagi makan dan wang. Dia juga segan sebab saya bawa dia naik kereta. Kebetulan hari tu Jumaat, ada ahli team saya yang beragama Islam turut bawa dia menunaikan solat Jumaat di masjid,” cerita Edy lagi.

Dalam pertemuan itu, lelaki berkenaan turut menyuarakan hasratnya untuk mencari pekerjaan dan memulakan kehidupan normal seperti orang kebanyakan.

“Sebelum ini dia cari kerja tapi tak dapat. Mungkin dalam keadaan macam tu, dengan rambutnya, orang tak dapat terima. Tapi dia nampak betul-betul nak cari kerja. Dia janji lepas ni nak cari kerja dan sewa rumah.

edy3

Selain diberi baju baharu, Abang Rusydi turut dibawa untuk menjamu selera.

“Saya pun dah balik ke Sabah. Jika ke Kuala Lumpur lagi lepas ni, saya teringin nak pergi cari dan tengok perkembangan dia,” ujar Edy.

Video Abang Rusydi yang dikongsi menerusi TikTok Edy turut meraih lebih 3.3 juta tontonan, malah turut dihujani 13,000 komen netizen.

Selain itu, beberapa individu turut mengaku sebagai keluarganya, namun gagal menjejaki Abang Rusydi yang dikatakan menghilang sehari selepas dia bertemu Edy.

“Video Abang Rusydi merupakan antara video yang paling banyak komen. Rata-rata netizen sedih tengok keadaan dia. Mereka tak sangka masih ada orang tidur di bawah stesen LRT macam dia.

edy4

Edy berharap Abang Rusydi kini menjalani kehidupan yang lebih baik selepas dibantu, baru-baru ini.

“Paling sedih tentunya ketika dia digunting rambut. Netizen kata nampak wajah dia berseri-seri selepas gunting rambut. Ramai juga yang mesej tanya lokasi Abang Rusydi.

“Pada hari saya post video itu, ada beberapa individu turut mesej saya. Mereka mengaku sebagai abang angkat dan abang kandung kepada lelaki itu. Mereka ada pergi cari lepas tu tapi dah tak jumpa Abang Rusydi.

“Kakak India yang mesej saya pun kata Abang Rusydi dah tak ada di kawasan itu. Sehari selepas saya bantu, dia dah tak ada di situ. Hanya tinggal baju lama saja. Saya cuma berharap dia sudah berada di tempat yang baik, mungkin dia pergi mencari kerja,” ujar Edy lagi.

Untuk rekod, Edy aktif menjalankan kerja-kerja kebajikan di sekitar Sabah dan negeri-negeri di luar Sabah sejak p4ndem1k c0vldl9 melanda dua tahun lalu.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : mstar.com.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*