Ubat tak hapus der1ta k4nser, suami cuma minta isteri pelvk untuk hilangkan s4kit! Tidur pegang tangan sebelum aj4l

Kasih hingga ke hujung ny4wa, itulah ungkapan yang paling tepat bagi menggambarkan hubungan sepasang suami isteri warga emas ini.

Video yang dimuat naik di laman sosial, memaparkan si isteri memelvk erat dan membelai suaminya yang terlantar di atas katil, benar-benar menyentuh hati netizen.

Menurut wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Isyah, video tersebut dirakam untuk dijadikan sebagai kenangan ketika arw4h bapanya, Ali Limat, 79, terl4ntar s4kit ak1bat mender1ta k4nser p4ru-p4ru tahap 5.

“Arw4h abah j4tuh s4kit tiga bulan sebelum dia men1ngg4l dvnia pada 3 November lalu. K4nser p4ru-p4ru stage 5. Bermula dari s4kit kaki saja.

“Selepas buat check-up di hospital besar, lambat dapat result, kami bercadang bawa abah ke swasta, sebab masa tu kakinya dah terlalu s4kit.

abah 2

Ibu Isyah sentiasa berada di sisi ketika arw4h bapanya terlantar.

“Selepas dibawa ke hospital swasta, doktor bagitahu yang abah ada k4nser p4ru-p4ru dan dah mereb4k ke prostat sehingga menghemp4p saraf kaki.

“Tak ada rawatan yang boleh dilakukan sebab faktor umur… waktu tu 79 tahun. Setiap hari abah mer4ung s4kit, makan ubat pun tak boleh membantu, cuma minta mak pelvk saja macam dalam gambar. Dah tak mampu nak bantu apa-apa,” ceritanya kepada mStar.

Cerita wanita berusia 36 tahun ini, sepanjang terlantar s4kit, dia dan tujuh adik-beradik yang lain bergilir-gilir dengan ibu, Zabedah Bujang, 67, untuk menjaga arw4h bapa mereka di hospital dan di rumah.

“Abah memang nak mak ada selalu. Mak dan abah dah hidup bersama 51 tahun. Mereka tak biasa tidur asing. Bila abah dah tidur dekat katil mudah alih tu, dua-dua tak boleh tidur.

abah 1

Saat-saat terakhir sebelum arw4h bapa Isyah menghembvskan naf4snya yang terakhir.

“Kadang-kadang waktu malam bila terjaga, boleh tengok mereka tidur sambil pegang tangan sebab mak akan bentang tilam tidur sebelah katil abah,” cerita ibu kepada dua cahaya mata ini.

Berkongsi kisah keakraban hubungan ibu dan bapanya, Isyah mended4hkan arw4h merupakan seorang ‘family man’ dan sering membawa ibunya ke mana sahaja.

“Kalau pergi minum dekat kedai, mesti ingat anak-anak dan isteri dekat rumah, mesti bawa balik untuk kami. Setiap kali ada rezeki lebih, abah akan ajak semua anak-anak pergi makan.

“Walau anak-anak dah kahwin, beranak, bercucu, dia tetap nak belanja dengan hasil titik peluh dia,” ujarnya yang mengusahakan kedai kek di Jasin, Melaka.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Isyah menambah, ibunya adalah insan yang paling terkesan dengan pemergian bapanya, memandangkan mereka tidak pernah berpisah sepanjang 51 tahun hidup bersama.

“Sehari sebelum abah men1ngg4l lagi keadaan emosi mak tak stabil, tak nak makan dan tak nak minum tengok keadaan abah yang kritikal.

“Sehingga ke hari ini, mak masih tengok video-video yang kami simpan waktu abah s4kit sebab sepanjang umur abah, abah tak penah j4tuh s4kit dan tak pernah masuk hospital,” ujarnya lagi.

family

Gambar kenangan bersama arw4h ketika hari raya.

Tidak menyangka perkongsian videonya meraih sehingga melebihi 289,000 jumlah tontonan di aplikasi TikTok, Isyah melahirkan rasa terharu dengan komen netizen yang mendoakan arwah bapanya.

“Alhamdulillah, rupanya ramai yang dah lalui saat ni, sedangkan kami kali pertama melalui saat kehilangan orang terdekat kami.

“Hargailah ibu bapa kita, pasangan kita selagi ada hayat, sebab kita tak tahu bila Allah akan ambil mereka,” ujarnya lagi.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : mstar.com.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*