“My Hero Last Night …”-Maya Karin Diser4ng ‘P4nic Att4ct’ Di Pentas FFM32 & Cara Dia Atasinya Dapat Pujian!

Pelakon terkenal, Maya Karin mended4hkan dia diser4ng ‘p4nic att4ck’ atau anx1ety ketika menyampaikan anugerah di Festival Filem Malaysia ke-32 (FFM32) yang disiarkan secara langsung di TV2 pada malam Jumaat.

Situasi itu menyebabkan aktres cantik yang sinonim dengan lakonannya dalam filem Ponti4nak Harum Sund4l Malam itu mengg1gil dan hampir pit4m ketika membacakan anugerah bagi Kategori Pelakon Lelaki Terbaik.

Melalui laman sosial Instagramnya, Maya bagaimanapun berkata, rakan artis, Faizal Hussein yang pada ketika itu turut menjadi pasangan penyampai anugerah menyelamatkan dia daripada terj4tuh di pentas.

Ketika diser4ng dengan perasaan p4nik itu, Maya sempat meminta maaf dan terp4ksa memegang bahu Faizal untuk memastikan dia tidak terj4tuh atau tersvngkur.

Sambil dibantu Faizal, Maya juga membuka kasut tumit tingginya, spontan meneruskan malam anugerah dengan membaca skrip di kad pencalonan anugerah.

Melihat cara Maya tangani mas4lah ser4ngan p4nik tersebut, boleh dijadikan panduan untuk yang lainnya jika berdepan dengan situasi yang sama. Di mana Maya membuka kasut dan ia merupakan salah satu cara untuk grounding selain mengambil n4fas (deep breathing) ini sebagaimana memetik perkongsian Public Health Malaysia.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Maya Karin (@maya_karin)


Grounding adalah cara yang berkesan untuk menenangkan kebimbangan semasa ser4ngan p4nik. Dalam proses ini, anda mengenal pasti objek di sekeliling anda untuk membantu otak anda mengenali di mana anda berada.

Ini mewujudkan rasa selesa kerana anda tahu di mana anda berada dan anda berasa lebih mengawal keadaan.

Hanya yang mengalami mas4lah ini benar benar faham situasi yang dialami kelmarin. Jika tidak di tangani dengan baik, ser4ngan p4nik boleh menjadi lebih teruk dan pes4kit boleh pit4m.

You did very well Maya! dan telah melakukan tugasan di pentas besar dengan baik.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : keluarga.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*