Tuan Rumah Tergur1s Terima ‘Salam Kaut’ Berisi Tisu, Netizen Pula Cuba Bersangka Baik Dengan Tetamu!

Tentunya cuti hujung tahun yang lalu ramai antara kita menghadiri majlis kenduri kahwin. Umumnya, dalam majlis perkahwinan akan ada ada pemberian duit salam kaut, iaitu duit pemberian ikhlas tetamu yang diundang kepada tuan rumah.

Pun begitu dengan kekerapan menghadiri majlis kahwin yang diadakan, timbul juga beberapa persoalan tentang berapakah yang ‘wajar’ bagi wang ‘salam kaut’ harus diberikan?

Meskipun tiada nilai tetap untuk dimasukkan ke dalam sampul tersebut, lazimnya tetamu faham sendiri untuk meletakkan sejumlah wang bagi tujuan untuk membantu meringankan sedikit kos yang ditanggung oleh tuan rumah. Barangkali dengan melatakkan RM10-RM20, atau pun RM5 dirasakan paling wajar.

Namun lain pula kisahnya yang terjadi pada seorang individu ini selaku tuan rumah apabila membuka isi sampul yang diperolehi daripada salah seorang tetamu yang bertandang di majlis perkahwinan, bukan wang yang diisi tetapi lipatan tisu semata-mata.

@uncle_susu

Kita niat adakan apa apa majlis, atas sebab kita kongsi rezeki dan kita mampu. Insaallah kita tak harapkan apa-apa dari mereka.dia orang nak bagi kita terima. Tapi..jgn buat macam nii..TERGURIS hati tuan rumah.

♬ Sound Sedih Fyp – ASBUN

Jelasnya lagi, memang sebagai peganjur majlis tidaklah mengharapkan apa-apa daripada tetamu. Namun perbuatan tetamu seperti dengan memasukkan tisu tandas ke dalam sampul, ujarnya membuatkan hatinya terguris.

Berbalik pada tujuan kita undang tetamu untuk apa… Adakah untuk jamu tetamu atau mengharapkan pulangan-Netizen

Menjengah di ruangan komen , rata-rata warganet melihat daripada sisi positif dengan bersangka baik walaupun ada sebahagiannya  turut berasa kecewa dengan tindakan tetamu tersebut.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : keluarga.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*