Cikgu pencen tolak tawaran RM5,000 jual surat khabar Malaya Merdeka cetakan 31 Ogos 1957… Salinan dokumen kemerdekaan pun ada!

TANGGAL 31 Ogos 1957, bergemanya laungan ‘Merdeka’ sebanyak tujuh kali oleh Tunku Abdul Rahman di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur.

Laungan itu bukan sekadar laungan biasa kerana ia menandakan terlerainya tanah air daripada cengkaman dan pengaruh kuasa luar.

Kini lebih separuh abad detik magis itu dimamah peredaran masa, signifikasi hari kemerdekaan negara dilihat kian pudar.

Namun begitu, lain kisahnya untuk pengumpul barangan antik Jamal Ahmad, apabila dia menyimpan surat khabar lama yang melaporkan pengisytiharan kemerdekaan negara pada tarikh keramat 31 Ogos.

Jamal menunjukkan sambutan Hari Kebangsaan pada tahun 1950-an dan 1960-an.

Jamal memiliki hampir 1,000 koleksi peninggalan sejarah tetapi menurutnya, akhbar tersebut adalah yang paling berharga kerana ia seakan mesin masa untuk kembali ke saat negara meraih kemerdekaan.

Merupakan seorang bekas guru berusia 58 tahun, Jamal juga mempunyai salinan laporan yang mengumumkan kemerdekaan negara dalam versi bahasa Inggeris, Tamil, Jawi dan Bahasa Malaysia roman.

“Apabila Malaya berjaya memperoleh kemerdekaan daripada pemerintahan British, dokumen pengisytiharan kemerdekaan yang ditulis dalam empat bahasa diedarkan ke setiap ketua kampung dan pemimpin komuniti.

“Selain dokumen, saya juga ada menyimpan beberapa surat khabar yang melaporkan kemerdekaan negara kita pada 66 tahun yang lalu,” kata Jamal ketika ditemu bual di rumahnya di Serkat, Pontian, Johor.

Surat khabar lama yang menjadi aset berharga untuk Jamal.

Jamal mula mengumpul barangan peninggalan sejarah ketika usianya 18 tahun, dia ditemukan dengan dokumen dan surat khabar itu oleh rakannya sekitar 30 tahun yang lalu.

“Pada awal tahun 1990-an, seorang kawan saya yang juga peminat barangan sejarah menghubungi saya, dia beritahu ada sesuatu yang pasti menarik perhatian saya.

“Saya pun pergi berjumpa dengan dia di Kuala Lumpur, dan dia menunjukkan dekat saya surat khabar lama dalam bahasa Inggeris, yang melaporkan negara kita akhirnya sudah mencapai kemerdekaan.

“Dia menjual kepada saya surat khabar itu dengan harga RM2,000,” ujar Jamal.

Sampul surat yang dicipta khas bersempena dengan kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957.

Jamal baru-baru ini menerima tawaran lumayan sebanyak RM5,000 untuk menjual koleksi surat khabarnya itu kepada seorang individu di Perak tetapi ditolak.

“Surat khabar lama ini adalah sangat berharga, susah nak jumpa dah sekarang, kalau ada pun di muzium atau Arkib Negara,” kata Jamal.

Selain surat khabar dan dokumen, Jamal juga memiliki lebih daripada 120 peninggalan sejarah berkaitan kemerdekaan negara seperti cawan dan pinggan.

“Dengan adanya koleksi ini, saya dapat melihat bahawa masyarakat kita pada masa itu, tanpa mengira bangsa dan agama, mereka bersatu untuk menyambut kemerdekaan negara.

“Kita semua adalah rakyat Malaysia, dan Hari Kebangsaan yang akan datang ini wajar dijadikan platform untuk menyatukan kita, sepertimana generasi kita sebelum ini,” ujar Jamal menutup bicara. – The Star

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber :Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*