“I Nak Anak Ni, Dia Tak Salah” – Perkahwinan Sumb4ng Mahr4m & H4mil! Plot Drama Lelaki Itu Raih Perhatian Ramai

Dapat dilihat di platform media sosial, drama arahan Erma Fatima yang berjudul Lelaki Itu kini menjadi bualan ramai sejak episod memaparkan plot terkahwin adik beradik tanpa pengetahuan masing-masing disiarkan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TV3 | TV9 Drama Squad (@dramasangat)

Bakal timang cahaya mata

Lakonan hebat Aedy Ashraf dan Hannah Delisha dalam drama tersebut membuatkan netizen tertanya-tanya apakah status perkahwinan mereka bila sudah mengetahui hal sebenar.

Lebih mengeruhkan keadaan apabila kedua-duanya mengetahui bakal menimang cahaya mata ‘sulung’ selepas mendapati mereka merupakan abang dan adik.


Babak memaparkan Hannah Delisha memberitahu Aedy tentang kandungannya membuatkan penonton sebak kerana memikirkan nasib anak yang berstatus ‘nikah fasid’ (pernikahan tidak sah dari segi syarat sah nikah kerana mempunyai pertalian darah dan nasab).

Sayang, macam mana dengan anak kita nanti? I nak anak ni. Dia tak salah, jangan bagi dia seksa.

Peguam tampil bersuara

Disebabkan babak tersebut tular di platform media sosial, seorang peguam syarie yang bernama Fahmi Ramlie tampil memberi penjelasan mengenai status pasangan itu dan juga anak yang dikandungkan.

Kata Fahmi, pasangan itu perlu berpisah dengan membuat permohonan Faraq Nikah di Mahkamah Syariah bagi membatalkan perkahwinan.

Kalau dah berkahwin, mereka tak boleh sebut cerai sebab hanya untuk orang yang nikahnya sah.

Dalam pada masa yang sama, pasangan terbabit perlu membuat pengampunan serta taubat kerana ketidaksengajaan berkahwin adik-beradik.

Dari sudut undang-undang dan hukum syarak, anak-anak itu boleh dibin atau binti kepada bapanya serta mewarisi pusaka dan pertalian kerana mereka dianggap sebagai Anak Sah Taraf.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : Beautifulnaara

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*