“Lukisan Itu Percuma…”-Fateh Miliki Bakat Luar Biasa, Netizen Beri Pujian!

Setiap anak-anak kita sebenarnya dikurniakan bakat semula jadi sejak kecil lagi. Cuma kita sebagai ibu ayah perlu bijak memainkan peranan untuk mencungkil dan seterusnya memberi pendedahan dan menunjukkan ‘jalan’ agar bakat yang dimiliki oleh anak-anak dapat diketengahkan.

Contohnya seperti kanak-kanak berusia lapan tahun ini, Dihya Muhammad Fateh Mohd Faridil Amir memiliki bakat yang luar biasa dalam menghasilkan potret dan animasi seperti seorang pelukis profesional meskipun masih kecil.

Kehebatan anak ini yang lebih mesra disapa Fateh telah menjadi tular selepas lukisan potret yang dihasilkannya mendapat pujian warga maya berikutan perkongsian ibunya, Khairunisa Mamat yang memuat naik gambar dan video lukisan Fateh di aplikasi TikTok @dihyarth15.

Baru-baru ini viral video yang dikongsikan oleh ibunya apabila Fateh cuba melukis potret seorang lelaki di kedai makan meskipun Fateh berada jauh daripada lelaki tersebut namun lukisan yang dihasilkan cukup menarik.

Apabila diserahkan kepada pemilik wajah tersebut, nyata lelaki itu cukupterharu dan  gembira lantas memelvk Fateh sebagai tanda penghargaan di atas lukisan yang diberikan  kepadanya itu.

@dihyart15

Fateh kembali beraksi melukis di kedai makan 🤩🥳 #fatehlukis #kidsdrawing #anakmelukis #lukisanwajah #foryou

♬ original sound – fatehlukis15 – fatehlukis15

Conteng Dinding

Memetik perkongsian daripada ibunya Khairunisa, 34, bersama Bernama berkata, Fateh minat melukis sejak dia berusia tiga tahun lagi, dengan menconteng dinding di rumah mereka dengan pelbagai jenis kartun terutama karakter Ultraman, dan beliau bersama suami membiarkan sahaja Fateh melukis di dinding kerana mahu anaknya tonjolkan kreativiti.

Katanya ketika Fateh berusia tiga hingga tujuh tahun, dia banyak melukis watak-watak kartun seperti Boboiboy, Ejen Ali, Naruto, Ultraman dan watak animasi, namun sejak Mac lepas dia mula berminat untuk melukis potret wajah.

“Selalunya Fateh tak akan beritahu orang yang dilukisnya, namun selepas siap melukis dia sendiri akan serahkan kepada pemilik wajah yang dipotret… ia macam satu kejutan kepada mereka, dan Fateh gembira apabila penerima itu tersenyum serta berterima kasih kepadanya,” katanya lagi.

Terima Banyak Pujian

Khairunisa berkata Fateh yang merupakan anak keempat daripada lima beradik itu banyak belajar melukis melalui tutorial di YouTube seperti Amamijan, Ali Haider serta Devon Rondriguez, dan dia mengambil masa 15 hingga 20 minit bagi menyiapkan sebuah potret atau gambar orang.

Katanya anaknya itu memang sentiasa membawa buku lukisan dan pensel khas untuk melukis potret serta tidak mengira tempat atau waktu untuk melukis, kerana dia memang sangat gembira setiap kali dapat menyiapkan lukisannya.

“Kadang-kadang kami keluar makan dan semasa di kedai atau restoran, Fateh akan melukis gambar potret yang dia mahukan… selalunya wajah pelanggan atau pekerja di kedai yang kami menjamu selera itu, dia lukiskan potret mereka.

“Ada sesetengah pihak beranggapan Fateh mahukan duit selepas menyerahkan gambar potret lukisan itu, namun sebenarnya Fateh tidak pernah mahukan wang sebaliknya dia mahu mereka gembira dengan gambar lukisannya,” kata suri rumah itu.

Bapa Fateh, Mohd Faridil Amir Shobri, 38, pula berkata tujuan bersama isteri berkongsi hasil seni anaknya semata-mata untuk mendokumentasi perjalanan minat si kecil itu, dan dalam masa sama berharap mereka boleh menerima kritikan dan sokongan secara terbuka daripada warga maya.

Walaupun pada mulanya agak bimbang bakal menerima kecaman kerana membiarkan anak melukis di tempat awam dan mengg4nggu privasi orang lain, namun setakat ini tindakan itu menerima pujian malah sokongan daripada netizen.

“Malah Fateh juga selalu membaca komen-komen yang ditinggalkan warga maya yang melihat video-video lukisannya di TikTok, dari situ dia juga akan dapat menambah baik lukisan potretnya dalam masa sama memberi semangat kepadanya untuk terus melukis,” katanya.

Sementara itu, Fateh berkata beliau memang bercita-cita mahu menjadi seorang pelukis profesional kerana minat mendalam dalam bidang berkenaan, malah berharap dapat mengikuti latihan melukis potret.

“Saya lukiskan potret wajah orang kerana mahu gembirakan mereka dan setiap kali melihat mereka tersenyum ketika terima menerima lukisan saya, itu buat saya seronok.

“Ada yang bagi duit selepas terima gambar potret, saya cakap terima kasih dan beritahu lukisan itu percuma kerana minat saya untuk melukis,” katanya.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : keluarga.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*