PKP Dilonggar, 4 Artis Malaysia mula luah kerisauan

Nampaknya ramai yang tak bersetuju dengan keputusan Perdana Menteri untuk melaksankakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang akan bermula pada 4 Mei 2020.

Rata-rata rakyat Malaysia menganggap pelaksanaan itu boleh menyebabkan kluster baharu jangk1tan wab4k Cov1id-19. Susulan itu, pelakon Nabila huda atau lebih mesra dipanggil Abil telah meluahkan kebi1mbangannya jika PKPB ini bermula, kerana negara kita belum benar-benar pulih.

“Secara jujurnya, saya rasa tak selamat untuk keluar rumah selagi belum ada vaksinatau negara kita belu benar-benar pulih. Nak pergi makan ke Restoran pun belum tentu selamat.”- tulisnya

Abil berkata, belum tentu semua orang boleh akan mengikut SOP atau garis panduan yang diarahkan oleh KKM (Kementerian Kesi1hatan Malaysia).

“Memang kita kena ikut garis panduan , tapi kalau kita saja yang ikut, kalau ada sesetengah tempat tak ikut garis panduan macam mana. Tak semua orang dengar cakap, ramai juga yang deg1il”- tulisnya

Abil memuat naik pandangannya mengenai isu tersebut di laman Instagram miliknya pada hari sejurus keputusan oleh PM dibuat awal pagi tadi.

Tambah Abil lagi, kelonggaran yang diberikan oleh kerajaan digunakan untuk hal-hal yang penting seperti bertemu keluarga jika rindu yang berdekatan. Namu harus pastikan diri benar-benar sihat dan tidak mengalami apa-apa gejala.

Sebentar tadi Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memperkenalkan PKPB itu semasa menyampaikan perutusan khas Hari Pekerja.

S3ram! Aznil Beri Bayangan Kelonggaran PKP Bakal Ikut Jejak Jepun

Agak menyeramkan apabila rakyat Malaysia akan bebas untuk ke sana ke sini di saat negara belum benar-benar puli1h dari wab4k Covi1d-19. Begitulah yang disuarakan oleh hos dan selebriti popular Aznil Hj Nawani atau lebih mesra dipanggil Pak Nil.

Menerusi posting terbaru di Instagram, beliau memuatnaik keratan akbar mengenai isu yang melanda di negara Jepun. Difahamkan kawasan utara di pulau Hokkaido, Jepun dilanda gelombang kedua jangk1itan COVI1D-19 selepas tempoh lockdown berakhir lebih tiga minggu lalu.Menurut Daily Mail, selepas 26 hari berlalu, wabak itu kini kembali muncul semula dengan mencatatkan kira-kira 135 baharu pada minggu ini.

Pengerusi Persatuan Perubatan Hokkaido, Dr. Kiyoshi Nagase meluahkan rasa kesal sepatutnya mereka tidak perlu menghentikan darvrat pertama negara (lockd0wn).

“Bagitau Kat Orang Atasan Please“

Menerusi kapsyen yang ditulis , Pak Nil menasihat orang ramai supaya faham dengan situasi yang berlaku pada saat ini dan memohon orang atasan supaya peka.

“Tak pandai cakap omputihlah. Boleh yg bijak pandai tolong terjemahkan dan bagi tau kat orang atasan please”

Rata-rata peminat bersetuju dengan kenyataan Pak Nil termasuk penyanyi, Nourul Depp yang meluahkan rasa geram terhadap keputusan ini.

Dari sisi lain, PKPB sebenarnya bergantung kepada rakyat untuk berfikir sebaik yang mungkin. Mungkin ramai yang tak sedar, PKP sebenarnya sudah mendidik kita supaya berdisplin untuk menjaga jarak sosial dan tidak keluar rumah .

Apa- apa pun kerajaan dah laksanakan tanggungjawab dengan jayanya, tiba pula masa rakyat untuk laksanakan tugas masing-masing jaga jarak, kerap cuci tangan

“Lepas Daripada Suatu Ketakvtan, Datang Ketakvtan Yang Lain Pula,” – Yasin Sulaiman

Tidak dinafikan, banyak syarikat menghadapi masalah kewangan akib4t penvlaran wab4k Covi1d-19 di seluruh dunia.Penyanyi, Yasin Sulaiman ada meluahkan rasa bimbang terhadap usahawan yang mengalami masalah kewangan sehingga terpaksa menamatkan operasi syarikat.

Di samping itu, penyanyi berusia 44 tahun ini turut berkongsi foto syarikat yang tidak akan beroperasi seperti sedia kala.

“peribahasa cov1id 19. Terlepas dari mulut buaya, masuk ke mulut harimau.

“Takrif Terhindar daripada suatu kemalangan, masuk ke dalam kem4langan yang lebih besar lagi; lepas daripada suatu ketakvtan, datang ketakbtan yang lain pula.

“Sumber Kamus Istimewa Peribahasa Melayu,” tulisnya.

Diharapkan agar semua pihak yang terlibat terus tabah dan cekal dalam mengharungi cabaran dunia perniagaan.

Foto: Instagram Yasin Sulaiman

PM Umum PKPB, Faizal Tahir Mula Gusar Atas 3 Faktor Ini

Faizal Tahir bagaimanapun meluahkan kegvsarannya berhubung pengumuman tersebut atas beberapa faktor.

1 )Masih tak ada vaks1n, vbat

Menurut penyanyi Mr Ragaman ini, sebelum ini dia seorang berpandangan positif ke hadapan, namun bagi berita yang diumumkan Perdana Menteri berkenaan, dia bagaimanapun lebih pesimis dan kurang pasti dengan keputusan itu.

Tambahnya lagi, setakat ini masih tiada penawar bagi wab4k berkenaan. Langsung tiada vaks1n ataupun ub4t untuk mer4wat wab4k yang memberi kesan seluruh dunia itu.

Faizal juga turut mengutarakan sekurangnya negara mencatatkan sifar kem4tian dalam seminggu atau kes menurun kepada 60%, barulah pengumuman sebegitu mungkin boleh dibuat.

2 ) Musvh tak nampak di mata

Faizal juga menerangkan, apa yang sedang diperangi ketika ini adalah musvh yang tidak dapat dilihat atau dirasa kehadirannya. Sesuatu anc4man disifatkan sebagai halimunan yang boleh membawa mavt. Ujarnya, mengakui diri bukan pakar dalam bidang ini, namun pada pandangannya keputusan perlu dipertimbangkan dari segi logik akal.

3) Belajar dari sejarah

Faizal turut berkongsi infografik pandemi1k sels3ma melanda Sepanyol pada 1918. Wab4k itu melarat selama 2 tahun dengan 3 fasa. Majoriti kematian berlaku pada fasa kedua kerana rakyat terlalu cepat meraikan kebebasan dari kuarant1in dan penjarakan sosial sehingga meragvt lebih puluhan juta ny4wa.

Disokong rakan artis, netizen

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Faizal Tahir/M.B

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*