“Kalau Jumpa Saya Waktu Siang Nampak…”- Ustaz Kazim Bakal Berubat Ke Luar Negara Pula

Pend4kwah bebas, Datuk Mohd Kazim Elias atau lebih dikenali sebagai Ustaz Kazim memaklumkan akan menjalani rawatan peny4kit kvlit yang dihidapinya sejak tahun lalu di negara Arab.

Menurutnya, peny4kit itu merebak ke bahagian muka hingga beliau terp4ksa mengenakan topi atau memakai bedak asas ketika menyampaikan ceramah.

Ustaz Kazim berkata kepada Sinar Harian beliau akan berangkat ke negara berkenaan bulan hadapan bagi menjalani rawatan selama lima hari.

“Kalau dahulu bahagian kaki sahaja kini sudah satu badan hingga naik ke muka. Keluar rumah saya akan pakai lima lapisan bedak asas tebal untuk melindungi muka daripada cahaya matahari dan sebagainya.

“Kalau jumpa saya waktu siang, nampak elok kerana bedak. Saya masih dalam proses rawatan dan dalam masa terdekat akan ke luar negara di Arab. Setakat ini pergi lima hari namun bergantung kepada rawatan,” katanya.

Ustaz Kazim memberitahu beliau sebelum ini menerima tawaran menjalankan rawatan di beberapa negara luar.

“Saya terima tawaran dari India, Turkiye dan negara Arab. Saya pilih Arab.

“Ramai pakar perubatan bantu saya setakat ini dan nampak banyak perubahan. Bahagian kaki dan badan sudah cantik serta kering lvkanya,” katanya.

Beliau turut mengamalkan makanan sunah seiring dengan kaedah perubatan moden.

“Kalau ada yang mengatakan saya menolak perubatan moden itu tidak benar. Saya menerima rawatan j4ntung dan di4betes di hospital termasuk rawatan ketika ini.

“Saya cuma katakan jangan ketepikan rawatan sunah. Saya tidak pernah tinggal habbatus sauda, madu lebah dan lain-lain sebagai salah satu usaha rawatan,” katanya.

Media melaporkan Ustaz Kazim mengenakan pakaian bertopi dan menutup hampir seluruh wajahnya ketika sesi ceramah siaran langsung di Facebook sejak Isnin lalu.

Ustaz Kazim berkata, sedang menjalani rawatan dan dinasihatkan pihak doktor supaya tidak mended4hkan secara terus anggota tubuhnya kepada cahaya matahari.

Penceramah popular itu berkongsi secara terbuka pender1taan peny4kit misteri dialaminya menyebabkan lvka di seluruh badan termasuk muka.

Menurutnya, keadaan itu bukan sahaja menyebabkan rasa s4kit, gatal dan pedih, malah membuatkan beliau gelisah hingga tidak boleh tidur seharian sejak beberapa bulan lalu.

Beliau mended4hkan terpaksa memakai solekan tebal untuk menutup masalah kvlit wajahnya yang lebam dan akan berd4rah secara tiba-tiba.

Komen netizen:

Sumber: gempak.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*