Bayi terus bertahan walau dijangka men1ngg4l, ibu ayah rakam sebanyak mungkin kenangan! Harap dapat rai Aidilfitri bersama

SEORANG ibu menjadi perhatian ramai selepas dia berkongsi kisah puteri sulungnya, Ayesha Nuha yang dilahirkan pramatang pada 9 Jun 2022.

Menurut Nor Faizah Ismail, 30, dia dan suami Md Aidil Faat, 35, hanya mampu berdoa selepas doktor memberi bayangan bahawa si cilik itu mungkin tiada harapan untuk terus hidup.

“Sebelum bersalin, doktor pakar dah maklumkan bahawa baby akan men1ngg4l. Tapi kuasa Allah yang maha hebat, baby Nuha berjaya membesar berkat doa orang sekeliling,” tulisnya pada kapsyen video di TikTok.

nuha3

Pasangan ini reda dengan segala ketentuan Allah, namun tidak pernah putus harapan untuk melihat Nuha terus membesar dengan sihat.

Bercerita kepada mStar, dia yang senang disapa Faizah mengakui telah bersedia dengan sebarang kemungkinan, namun terkejut anaknya terus bertahan.

“Sebelum ini saya pernah alami kegvguran. Kali ini kelahiran pramatang. Anak saya lahir pada usia kandungan enam bulan. Doktor tak bagi kami harapan sebab organ penting baby sangat tak matang. Kami hanya mampu reda.

“Nuha dilahirkan secara normal walaupun dia berada dalam keadaan songsang. Keadaannya 50 – 50 masa tu, dia terus dimasukkan ke Unit Rawatan Intensif Neonatal (NICU). Doktor cuma minta kami bersedia dengan apa-apa kemungkinan.

@mumy_nuha

Dari 655GRAM to 5KGπŸ‘Ά #fyp #fypγ‚· #foryoupage#foryoutiktok #malaysiatiktok #newbietiktok #trending

♬ bunyi asal – ℑ𝔱𝔰π”ͺ𝔒𝔑𝔬𝔫𝔦𝔦 – ℑ𝔱𝔰π”ͺ𝔒𝔑𝔬𝔫𝔦𝔦

“Dua bulan Nuha dalam NICU. Banyak komplikasi berlaku. Nuha juga jalani pembed4han saluran j4ntung selepas dua minggu dilahirkan. Pembed4han itu sangat berisiko. Kami suami isteri pasrah tapi yakin Nuha anak yang kuat,” ujarnya.

Menurut Faizah, dia dan suami tidak menyangka si comel itu mula menunjukkan reaksi positif selepas dua bulan dia ditahan di NICU.

Biarpun masih menjadi penghuni hospital, Nuha menunjukkan perubahan sedikit demi sedikit sehinggalah dibenarkan untuk pulang ke rumah, pada bulan ini.

“Selepas pembed4han dan keluar NICU, Nuha dipindahkan ke wad bayi tapi dia masih perlu dipantau oleh doktor. Dari situ doktor nampak peluang Nuha untuk terus hidup adalah cerah. Kami memang lega sebab di NICU dia sangat kritikal.

“Lapan bulan lebih Nuha dalam hospital. Saya dan suami berulang alik sepanjang masa dari rumah kami di Pontian ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) yang terletak di Johor Bahru. Akhirnya Nuha dibenarkan balik ke rumah pada bulan ni, kami bersyukur sangat,” ujarnya.

Pada Rabu, Nuha sekali lagi dimasukkan ke hospital kerana paras oksigen yang tidak stabil, namun Faizah berharap situasi itu tidak berpanjangan dan besar harapannya dia dapat pulang sebelum Aidilfitri tidak lama lagi.

nuha2

Faizah dan suami berharap dapat beraya dengan Nuha pada tahun ini.

“Nuha baru keluar hospital bulan ni. Hari ini (Rabu) dia dimasukkan ke hospital semula kerana oksigen menurun sikit. Mungkin dia belum sesuai dengan keadaan di rumah, ada risiko balik rumah.

“Kali ini saya tak pasti berapa lama Nuha akan dipantau oleh doktor. Tapi saya berharap dia cepat sihat. Saya yakin Nuha kuat. Raya tahun ini kami tidak merancang untuk ke mana-mana, cuma kami harap dia ada bersama kami,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, ramai rakyat Malaysia turut mendoakan kesejahteraan Nuha selepas Faizah berkongsi mengenai kisah anaknya itu menerusi aplikasi TikTok.

Menurut Faizah, dia bersyukur dengan sokongan orang ramai, malah kembali bersemangat selepas ramai insan senasib dengannya turut ‘hadir’ memberi sokongan secara dalam talian.

nuha4

Netizen turut meluahkan rasa syukur apabila Nuha terus kuat dan bertahan sehingga ke hari ini.

“Saya kongsi di TikTok sebab nak cari semangat. Masa tu Nuha belum keluar hospital. Saya cuma mahu cari member yang boleh bagi semangat, terutamanya yang senasib dengan saya. Komen-komen mereka membuatkan saya rasa tidak berkeseorangan.

“Video-video TikTok itu juga menjadi kenangan buat kami sekeluarga. Selain mendoakan anak saya, ramai yang senasib turut berkongsi cerita yang mana ujian mereka jauh lebih hebat berbanding saya. Mereka sentiasa tanya perkembangan kesihatan Nuha.

“Saya nak ucapkan terima kasih kepada semua yang doakan kami. Saya juga nak berterima kasih kepada staff nurse NICU dan wad A4 di HSA,” ujar Faizah mengakhiri bicara.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : mstar.com.my

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*