Nasi lemak RM1 untuk orang miskin dan kaya, tak berduit boleh ambil free! Penjualnya 0KU anak 14, pernah derma hati

SEORANG peniaga nasi lemak RM1 di Seksyen 19, Shah Alam, Selangor menjadi perhatian netizen kerana berani men!nggalkan gerainya tanpa sebarang pengawasan.

Ketika dihubungi mStar, peniaga dikenali sebagai Ahmad Khairi Al-Hadi, 46, itu berkata dia terpaksa men!nggalkan gerai tepi jalan itu bagi menghantar anak-anaknya ke sekolah berdekatan.

“Saya buka gerai seawal pukul 6.45 pagi. Dalam pukul 7.20, saya perlu hantar anak-anak ke sekolah. Jadi, saya akan tinggalkan gerai dalam 15 ke 20 minit dan hanya tinggalkan memo untuk pelanggan. Mereka boleh bayar tunai dengan meletakkan wang dalam tabung atau imbas kod QR.

WhatsApp Image 2023-09-09 at 1.42.05 PM

Memo yang ditinggalkan peniaga itu setiap kali dia men!nggalkan gerai untuk menghantar anak ke sekolah.

“Dulu anak bantu jaga gerai, sekarang dia dah sambung belajar. Saya tak boleh letak kamera litar tertutup (CCTV), saya juga masih tak mampu nak upah pekerja. Saya hanya bergantung kepada Allah 100 peratus.

“Saya mohon Allah lindungi gerai dan pendapatan saya. Pada memo itu, saya juga nyatakan, sesiapa yang tak mampu beli, boleh ambil percuma,” ujarnya.

Tambah Ahmad Khairi, dia biasanya menjual 300 bungkus nasi lemak RM1 pada hari biasa dan jumlah itu meningkat kepada 400 bungkus pada hujung minggu.

Menurut peniaga itu lagi, dia pada awalnya agak ragu-ragu untuk memulakan perniagaan nasi lemak RM1, namun hasrat tersebut diteruskan selepas mendapat nasihat daripada seorang rakan yang mempunyai ilmu perniagaan.

Dia juga bersyukur melihat perniagaanya masih bertahan, malah ramai yang turut singgah ke gerainya untuk bersedekah dan melakukan infaq, khususnya pada hari Jumaat.

“Mula-mula fikir juga, mampu ke jana keuntungan dengan jual RM1? Jadi saya minta tolong sahabat yang pandai berniaga. Dia kata boleh jual RM1, tapi kena jual dengan volume besar. Saya pula tak pernah berniaga nasi lemak sebelum ini.

“Saya juga dengar, orang yang jual RM4 sebungkus pun tak untung. Tapi kawan suruh saya cuba dua bulan dulu. Kalau dua bulan ada untung bersih, dia kata okay dan boleh teruskan. Lagipun kami berniaga tepi jalan. Alhamdulillah, ramai yang nak hantar anak pergi sekolah beli nasi lemak saya.

“Sekarang dah masuk bulan kelima saya berniaga. Saya jual dua jenis iaitu nasi lemak biasa dan nasi lemak royal. Dua jenis nasi lemak ini harganya RM1. Niat saya berniaga adalah untuk orang susah membeli dan untuk orang kaya bersedekah. Biasanya hari Jumaat, ramai yang datang sedekah dan nak infaq nasi lemak,” ujarnya.

WhatsApp Image 2023-09-09 at 12.51.22 PM

Dua jenis nasi lemak dijual pada harga RM1 sebungkus.

Bercerita mengenai dirinya, Ahmad Khairi yang beristeri dua mempunyai 14 cahaya mata dan tiga daripada mereka kini sedang melanjutkan pengajian di Mesir, Jordan dan Turkiye.

Ahmad Khairi yang pernah menjadi penderma hati kepada seorang kanak-kanak pada tahun 2004 mengalami kemal4ngan di tempat kerja pada 2013 dan disahkan c4cat kekal pada tahun berikutnya akibat keced3raan pada tulang belakang.

WhatsApp Image 2023-09-09 at 12.51.23 PM

Gerai ini dibuka seawal 6.45 pagi.

“Saya dulu pernah derma hati kepada kanak-kanak yang bengkak hati, Selepas derma, dia men!nggal. Jadi di situ saya belajar untuk letak tawakal kepada Allah. Begitulah juga saya tawakal setiap kali tinggalkan gerai untuk hantar anak sekolah.

“Saya juga Orang Kelainan Upaya (OKU) sejak tahun 2014 selepas kemal4ngan di tempat kerja pada 2013. Saya dah beristeri dua sebelum kemal4ngan. Kini anak paling sulung berusia 23 tahun dan paling bongsu berusia setahun lebih,” ceritanya lagi.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Catatan Terakhir

Sumber : mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*